BENT U ER KLAAR VOOR?

Dat is een belangrijke vraag om te stellen. Want als u stopt zonder er klaar voor te zijn, dan is de kans groot dat uw stoppoging vroeg of laat strandt. Maar hoe bepaalt u nu of u er klaar voor bent?

De volgende factoren zijn van belang:

1. Vindt u het belangrijk genoeg om te stoppen? Welke redenen heeft u om te willen stoppen met roken en hoe zwaar wegen die? Mensen die een duidelijke reden voor ogen hebben waarom ze willen stoppen, zijn veel effectiever in het volhouden van hun stoppoging. Iemand die jonge kinderen heeft, en de gedachte niet kan verdragen dat die kinderen zonder vader of moeder door het leven zouden moeten gaan, heeft een krachtige drive om het roken te laten. Je weet dan waar je het voor doet! Dit is overigens maar een voorbeeld. Er zijn talloze redenen om te stoppen? Welke zijn de uwe?
  2. Hoeveel vertrouwen heeft u er in dat het u gaat lukken? Probeer eens een cijfer te geven tussen 0 en 10 voor uw vertrouwen in een goede afloop van uw stoppoging. Is dat een 7 of meer, dan is dat een goede basis. Is het 6 of minder? Dan is het aan te raden om eens na te denken over mogelijkheden om uw vertrouwen te vergroten. Bijvoorbeeld door een goed stappenplan te maken en door uit te zoeken of u gebruik wilt maken van hulpmiddelen.
  3. Is dit het goede moment voor u? Verstokte rokers vinden dat het nooit een geschikt moment is, want er is altijd wel iets te bedenken dat stress oplevert. Drukte op het werk, spanning in de relatie, lastige kinderen, financiële problemen? Prima redenen om als alibi te gebruiken om nog maar even te wachten met stoppen. Het probleem is, dat er altijd wel vervelende dingen gebeuren in een mensenleven. En roken lost die problemen niet op! Een stopper moet juist leren om op een andere manier met die stressmomenten om te gaan. Toch kunnen we ons voorstellen dat het soms beter is om een stoppoging even uit te stellen. Bij ernstige crisismomenten als een echtscheiding, verlies van baan, overlijden van een dierbare kan de boog zo gespannen zijn dat het beter is om even te wachten. Ook na het pas beëindigen van een andere verslaving (alcohol, drugs) is het soms beter om eerst een tijd hieraan te wennen door het lichaam de kans te geven volledig te herstellen.