Roken en Astma

Zowel actief roken als meeroken is schadelijk voor de longen. Deze schade kan des te groter zijn wanneer iemand al last heeft van longaandoeningen, zo ook astma. Zelfs rook die in je kleding blijft zitten kan problemen opleveren voor mensen met astma. Stoppen heeft altijd zin, zelfs wanneer je al ziek bent. Lees verder over de invloed van stoppen met roken op astma en astma medicatie.

Astma

Iemand met astma kan last hebben van een piepende ademhaling, hoesten en benauwdheid. Astma is een aandoening die deels veroorzaakt wordt door genen, maar ook die je door omgevingsfactoren kan krijgen. Eén van die factoren is of je opgroeit met zuivere lucht om je heen. De kans op astma is bijvoorbeeld kleiner wanneer je opgroeit met niet rokende ouders, of in een stad met veel schone lucht.

Combinatie met roken

Rokers ervaren dezelfde klachten als mensen met astma. Het is dus niet verrassend dat rokers met astma meer last krijgen als ze roken. Astma-aanvallen kunnen onder andere door roken worden uitgelokt. Als je dus stopt met roken, zullen je astma klachten verminderen. Astma-aanvallen kunnen veranderen in chronische klachten wanneer een astmapatiënt te vaak in aanraking komt met rook.

Astmamedicijnen

Veel mensen weten niet dat stoppen met roken de effectiviteit van astmamedicijnen verbetert. Deze medicijnen zijn cruciaal in de strijd tegen astma, omdat ze de longen minder gevoelig maken voor prikkels. Als je minder last wilt hebben van je astma klachten is het dus verstandig om te stoppen met roken.

Waarom dan toch stoppen

Mensen denken vaak: “ik ben toch al ziek, dus nu kan ik net zo goed doorroken”. Toch heeft het altijd nog zin om te stoppen. Hoe meer je rookt, hoe slechter je longen gaan werken. Gelukkig kunnen longen (deels) herstellen wanneer je stopt met roken. Stoppen met roken zorgt er ook voor dat de astmamedicijnen beter zullen werken.

Wil jij ook stopadvies?

Wil jij stoppen, maar vind je het moeilijk of weet je niet hoe je moet beginnen? Onze stopadviseurs kunnen jou advies geven zodat jij de sigaret vaarwel kan zeggen. Hierbij kijken zij naar jouw situatie. Er is namelijk niet één beste stopmethode, maar wel een methode die het beste bij jou past.

IK ZET DE EERSTE STAP!