Kijk eens naar de lange termijn gevolgen van stoppen met roken

Wie verslaafd is aan roken maar wel wil stoppen, heeft de neiging om vooral te denken aan de korte termijn gevolgen. Het is interessanter om je blik te verruimen en vooral naar de verdere toekomst te kijken. Dan focus je namelijk op wat je echt wilt. Droom eens weg!

Waar denk je aan bij ‘stoppen met roken’?

Waar denk je aan wanneer je overweegt om te stoppen met roken? Dan denk je misschien aan het gemis van jouw rustmoment en de gezelligheid die een sigaret je schenkt. Je denkt aan het smachten naar een trekje en aan die vreselijke ontwenningsverschijnselen die je vast zult krijgen, zoals rusteloosheid, slapeloze nachten en misschien wel sombere buien of een kort lontje.

Waar denk je dus aan? Juist: aan vervelende dingen waar je op korte termijn mee te maken denkt te krijgen. Waar je minder gauw aan denkt zijn de voordelen op de lange termijn.

Deze keer gaan we daar juist de nadruk op leggen. Probeer de volgende denkoefening eens te doen.

Droom: de situatie over 10 jaar

Hoe sta je er voor over 10 jaar als je al die tijd niet gerookt zou hebben? Hoe zou je je voelen? Waarschijnlijk toch een stuk vitaler dan nu? Je conditie zal zeker beter zijn. Je zult een trap op kunnen lopen zonder te hijgen, je kunt veel verder wandelen of fietsen, je hoest niet meer en je geniet van de schone lucht om je heen.

Aan het eind van de maand hou je misschien wel 200 euro over die je vroeger aan sigaretten besteedde. Daar doe je leuke dingen mee die je je anders niet zou kunnen permitteren. Eigenlijk, als je er goed over nadenkt, besef je dat je de afgelopen 10 jaar misschien wel tot 25.000 euro bespaard hebt. Een bedrag waar je onlangs een nieuwe auto van hebt gekocht. Trots rij je in je splinternieuwe karretje rond en bedenkt hoe goed het je doet dat je dit kunt doen terwijl je ook nog eens heel veel gezondheid en vitaliteit er bij hebt gekregen.

Je denkt nog verder vooruit tot aan het eind van je leven. Je blikt terug op je rookvrije bestaan en denkt: “Stoppen met roken was het beste wat ik ooit voor mezelf heb gedaan! Het was even een paar weken of maanden lastig, maar kijk eens wat het me uiteindelijk heeft opgeleverd al die jaren! Het was helemaal de moeite waard!”

Wat doet de denkoefening ‘droom weg’ met je?

We zijn gewend om bij moeilijke situaties te focussen op de korte termijn hindernissen in plaats van op de lange termijn voordelen. Dat zorgt ervoor dat we blijven hangen in de huidige situatie en niet durven te dromen over iets anders wat beter is maar wat verder weg ligt.

Als je durft te dromen en te fantaseren, dan ga je in gedachten naar je gewenste situatie. Denken aan je gewenste situatie geeft een heel ander gevoel. Het is stimulerend en motiverend. “Ja”, denk je, “dit is wat ik wil!”

Dromen zorgt voor toestand van activatie

Het grappige is ook dat het fantaseren over je gewenste situatie je brein in een toestand van activatie brengt. Het brein snapt nu waar je naar toe wil, wat je wil bereiken en gaat je helpen om dat te bereiken. Waarom zou je brein bereid zijn om je te helpen om iets te bereiken als je alleen aan ellendige dingen denkt als ontwenningsverschijnselen en afzien?

Regelmatig fantaseren over je gewenste situatie zal je helpen om een succesvolle stoppoging te ondernemen. Je zult er klaar voor zijn omdat je goed op een rij hebt waar je het voor doet. Omdat je de lange termijn voordelen duidelijk voor ogen hebt staan, neem je de korte termijn nadelen op de koop toe. Dat zijn slechts de kleine opofferingen die je je getroost om een hoger doel te bereiken.

Herhaal de droomoefening

Probeer het zelf! Het kost niks om te fantaseren over een toekomst die je graag wil. Probeer zo levendig mogelijke beelden te vormen van hoe je leven in positieve zin verandert als je gestopt bent met roken. Doe dit iedere dag gedurende vijf á tien minuten.

Als je daadwerkelijk gaat stoppen – en je zult van binnen weten wanneer de tijd gekomen is – dan helpt het dromen over je gewenste situatie je ook om je doel te bereiken! Op moeilijke momenten focus je namelijk op wat je uiteindelijk wil in plaats van wat je niet wilt! Probeer het uit. Het kan ook jou helpen.

Ben je klaar om te stoppen met roken?

Wil jij graag stoppen met roken? Of weet je nog niet helemaal of je er klaar voor bent? Stichting Stop Bewust helpt jou graag met de eerste stap. Tijdens het telefonische informatiegesprek krijg je advies over de mogelijkheden voor hulp en vergoedingen. Je kan de stopadviseurs daarnaast jouw stoppen-met-rokenvragen stellen.

Begin met een goed stopadvies