Zijn nicotinevervangers gevaarlijk?

Nicotine is toch een giftige en verslavende stof? Is het dan wel verstandig als je wilt stoppen om nicotinevervangers te gebruiken? In deze blog leggen we uit waarom het gebruik van nicotinevervangers niet gevaarlijk is en waarom het juist een nuttig hulpmiddel kan zijn tijdens een stoppoging.

Nicotine: een verslavende stof

Ongeveer zeven seconden na de eerste trek van een sigaret is het effect van nicotine op het centraal zenuwstelsel te bemerken. Nicotine kan zowel een remmend als stimulerend effect hebben. Het beïnvloedt de afgifte van acetylcholine, cortisol, dopamine, endorfine en hormonen en neurotransmitters die samenhangen met stress– en beloningssystemen. Het is zeker geen gezonde stof, maar de meeste gezondheidsrisico’s, zoals het verhoogde risico op het krijgen van kanker, worden veroorzaakt door andere stoffen in de sigaret. Nicotine veroorzaakt vooral de verslaving en afhankelijkheid naar roken.

GEZONDHEIDSRISICO’S VAN ROKEN DOOR GIFTIGE STOFFEN

De gezondheidsrisico’s van het roken komen vooral door de schadelijke stoffen die vrijkomen door de verbranding van de tabak en de toegevoegde stoffen zoals de chemische stoffen cadmium, dioxine en arsenicum. De rook van ingeademde tabak is een heel fijn verdeeld mengsel van vaste, vloeibare en gasvormige stoffen. De vaste en vloeibare stoffen worden samen teer genoemd.

Minstens veertig van de stoffen die vrijkomen wanneer je een sigaret rookt zijn kankerverwekkend. Door het gas koolmonoxide is de toevoer en verdeling van zuurstof in het lichaam veel minder. Het prestatievermogen vermindert daardoor. Koolmonoxide heeft ook effect op de vaatwand waardoor vet zich kan vastzetten (aderverkalking).

STOPPEN MET NICOTINEVERVANGERS NIET GEVAARLIJK

Stop je met roken en gebruik je nog wel nicotinevervangers, dan ben je in ieder geval van de overige schadelijke stoffen af. Je gebruikt de nicotinevervangers niet langer dan drie maanden. Daarnaast bouw je het gebruik en de dosis nicotine af tijdens het stoppen. Verslaving aan nicotinevervangers komt weinig voor: zeker niet bij pleisters. Door de vertraagde opname en de gelijkmatige afgifte is er geen onbewuste associatie met het opplakken van de pleister en is er ook geen piekbeleving die er wel met het roken is.

GEEN GEVAAR VOOR NICOTINEVERGIFTIGING?

De gemiddelde gebruiker van nicotinevervangende middelen krijgt ongeveer 20 mg nicotine per dag binnen, wat snel door de lever wordt afgebroken. Dit levert nauwelijks een risico voor de gezondheid op.

BLIJF IK VERSLAAFD AAN NICOTINE BIJ HET GEBRUIK VAN NICOTINEVERVANGERS?

Een tabaksverslaving is tweezijdig: het is zowel een lichamelijke als mentale verslaving. Door het gebruik van nicotinevervangers bouw je de lichamelijke verslaving af en pak je eerst het mentale gedeelte aan door niet meer te roken. Je pakt zo op een gecontroleerde manier de verslaving aan.

STOPPEN MET ROKEN MET BEHULP VAN NICOTINEVERVANGERS

Nicotinevervangers kunnen effectief zijn bij het stoppen met roken, doordat ze ontwenningsverschijnselen onderdrukken. Het verzacht de symptomen van nicotine-ontwenning en zorgt ervoor dat je rustig kan wennen aan een leven zonder sigaret. Stoppen met roken met een nicotinevervanger wordt vergoed door de zorgverzekeraar. Voorwaarde is wel dat je dit gebruikt in combinatie met professionele ondersteuning.

MEER INFORMATIE OVER STOPPEN MET ROKEN?

Wil je meer weten over dit hulpmiddel? Of over andere hulpmiddelen of stopmethodes? De stopadviseurs van Stichting Stop Bewust informeren en adviseren je graag over de mogelijkheden voor hulp en vergoedingen wanneer je wil stoppen met roken. Ook voor het opstellen van een persoonlijk stopplan kan je bij hen terecht.

Geef mij info en stopadvies