Stopmethodes

PERSOONLIJKE COACHING

De kern van deze reguliere behandelmethode wordt gevormd door een serie begeleidingsgesprekken met een professioneel opgeleide stopcoach. Let u er bij de keus van een coach op dat u alleen bij in het Kwaliteitsregister geregistreerde en gecertificeerde coaches kunt rekenen op vergoeding door uw zorgverzekeraar (zie verder onder vergoedingen).

De coach helpt u door de verschillende fasen van het stopproces heen. Als u nog niet helemaal eruit bent of u wel echt wil stoppen, dan kan zo’n coach u helpen de juiste motivatie te krijgen. Motivatie is immers de brandstof om het stopproces vol te houden. Heeft u maar een geringe motivatie dan is de brandstoftank gauw leeg en zal de motor gaan stilvallen. Een van de manieren om vat te krijgen op uw motivatie is na te denken over de voordelen en de nadelen van roken, een kosten-batenanalyse. Wat levert het u op en wat kost het?

Als de beslissing helder is en u bent er zeker van dat u gaat stoppen, dan zal de coach met u gaan kijken naar geschikte hulpmiddelen en is er aandacht voor de voorbereidingen op de stopdag. U wordt geholpen bij het maken van een plan om de eerste weken door te komen, onder andere door na te denken over moeilijke en verleidelijke situaties. In vervolggesprekken na uw stopdag is er de mogelijkheid om te praten over de barrières waar u tegen aanloopt en krijgt u desgewenst tips voor het hanteren van moeilijkheden.

Uw eigen inbreng is erg belangrijk in een coachingsproces. U moet de coach niet zien als een betweter die u precies gaat vertellen wat u moet doen, maar als een ervaren metgezel of gids die met u meeloopt en die u kan helpen bij het nemen van uw beslissingen. U staat aan het roer, de coach is beschikbaar voor vragen over de koers en de obstakels.

De hulpmiddelen die beschikbaar zijn bij persoonlijke coaching zijn nicotinevervangers en medicijnen. Zie voor meer informatie onder die rubriek.

Belang behartigende aanbieders voor persoonlijke coaching zijn:

• Medipro. Voor informatie kunt u bellen met Stichting Stop Bewust. Tel: 088 78 677 80. U kunt advies krijgen en u ook aanmelden voor behandeling.

• iLifeCoach
TELEFONISCHE COACHING

De behandelwijze komt overeen met die van de persoonlijke coaching, alleen het medium is anders. U gaat niet naar een coach toe voor de gesprekken, maar u wordt op afgesproken tijden gebeld door de coach. Meestal is er bij telefonische coaching sprake van meer coachingsmomenten dan bij de persoonlijke coaching, maar zijn de gesprekken korter.

De hulpmiddelen waaruit gekozen kan worden zijn hetzelfde als bij persoonlijke coaching.

Telefonische coaching is handig onder de volgende omstandigheden:

• Als u weinig tijd heeft
  • Als u overdag geen gelegenheid hebt om naar een coach te gaan, maar wel een kwartiertje vrij kunt maken tijdens werktijd om gebeld te worden
  • Als er geen coach beschikbaar is bij u in de buurt
  • Als u moeilijk kunt reizen of slecht ter been bent
  • Als u liever anoniem wil blijven
  • Als u makkelijker praat over uzelf door de telefoon dan in een live-gesprek

De vergoedingen voor telefonische coaching zijn hetzelfde als bij persoonlijke coaching. Kijkt u echter goed naar de voorwaarden van uw zorgverzekeraar, want er zijn zorgverzekeraars die alleen persoonlijke coaching vergoeden, andere die juist weer alleen telefonische coaching vergoeden.
Gelukkig vergoeden de meeste zorgverzekeraars beide vormen.

Belang behartigende aanbieders voor Telefonische Coaching zijn:

• Medipro. Voor informatie kunt u bellen met Stichting Stop Bewust. Tel: 088 78 677 80. U kunt advies krijgen en u ook aanmelden voor behandeling.
  • Luchtsignaal. Voor informatie kunt u bellen met Stichting Stop Bewust. Tel: 088 78 677 80. U kunt advies krijgen en u ook aanmelden voor behandeling.

• Rookvrij? Ook jij!
  • iLifecoach
  • Smokefree
GROEPSBEHANDELING

Voor wie het prettig vindt om met lotgenoten te praten over stoppen met roken, is een groepsbehandeling een goed alternatief voor individuele behandeling. De groep komt voor een vastgesteld aantal sessies bij elkaar en meestal is er een uiterste stopdatum vastgesteld. De eerste sessies worden benut om tabaksverslaving in kaart te brengen en voorlichting te geven over wat er gebeurt na het stoppen. Ook worden hulpmiddelen besproken en wordt de deelnemer gestimuleerd om daar een keus in te maken.

Aangesloten partners: nog geen partner aangesloten

LASERTHERAPIE

Bij een laser behandeling om te stoppen met roken stimuleert de lasertherapeut de acupunctuurpunten op uw lichaam door middel van een pijnloze lichtstraal. De laserbehandeling, net als de acupunctuurbehandeling, ondersteunt uw lichaam om snel geen behoefte meer te hebben aan nicotine en helpt u zo van uw verslaving af. Een enkele keer laseren is volgens de aanbieders vaak al voldoende ondersteuning om voorgoed te stoppen met roken.

Belang behartigende aanbieders voor lasertherapie zijn:

• Prostop. Voor informatie kunt u bellen met Stichting Stop Bewust. Tel: 088 78 677 80. U kunt advies krijgen en u ook aanmelden voor behandeling.
  • YouQuit. Voor informatie kunt u bellen met Stichting Stop Bewust. Tel: 088 78 677 80. U kunt advies krijgen en u ook aanmelden voor behandeling.

• Methera
  • Lasercentra N.O