Vijf “redenen” om te blijven roken

Iedere roker heeft zo zijn redenen om te blijven roken. Met verschillende argumenten wordt het rookgedrag goedgepraat. Helaas kloppen de argumenten om te blijven roken inhoudelijk vaak niet. In deze blog gaan we dieper op deze redenen in.

1. Roken geeft me een rustmoment

Dit klinkt aannemelijk, want als je je gespannen of rusteloos voelt, voel je je inderdaad na een sigaret even iets beter. Maar wat je in feite als rust ervaart, is eigenlijk niets anders dan het wegnemen van de onrust die het roken veroorzaakt! Anderhalf uur na het roken van een sigaret is de hoeveelheid nicotine in je lijf weer gehalveerd. Dat zorgt voor ontwenningsverschijnselen en maakt je onrustig. Door een sigaret op te steken voel je je tijdelijk iets beter. Maar eigenlijk zorgt de sigaret niet voor rust, maar enkel dat je je “normaal” voelt. Een niet-roker heeft die sigaret dus helemaal niet nodig voor zo’n rustmoment.

2. Roken is gezellig

Het zal ongetwijfeld gezellig zijn om met collega’s of vrienden samen een sigaret te roken, maar is het echt die sigaret die bijdraagt aan de gezelligheid? Of kun je het net zo gezellig hebben, zonder een sigaret aan te steken? In dat geval kun je misschien toch de conclusie trekken dat roken en gezelligheid niet noodzakelijk met elkaar te maken hebben.

3. Roken helpt me met stress om te gaan

Het klopt zeker dat mensen meer roken bij meer stress. Op moeilijke momenten en voor, óf na een lastig gesprek, wordt er meer gerookt dan in een rustige situatie. Zorgt roken dan echt voor minder stress? Het antwoord is nee. Een sigaret helpt je niet werkelijk om een probleem op te lossen. Het is hooguit een tijdelijke manier om een lastige toestand te vermijden. Je kunt er even uit stappen, maar na het roken is alles nog precies hetzelfde!

4. Bij een drankje hoort een sigaret

Dat voelt bijna iedere roker zo. Een biertje of een wijntje nodigt al snel uit tot tabaksgebruik. Omdat dit vaak gepaard gaat, wordt het een gewoonte om bij een drankje ook een sigaret aan te steken. Maar als je er echt over nadenkt, kun je natuurlijk ook prima een drankje drinken zonder daarbij te roken. Het helpt alleen niet mee dat je grenzen ook lager worden bij het gebruik van alcohol. Daarom is alcohol een serieuze barrière bij het stoppen met roken. Wat kan het je nog schelen dat je gestopt bent met roken als je al 10 glaasjes op hebt? Dat zien we morgen wel weer! Wij adviseren stoppers daarom om tijdens de eerste weken na het stoppen voorzichtig om te gaan met alcohol.

5. Ik heb er helemaal geen last van dat ik rook!

Dat lijkt een goede reden te zijn, want waarom zou je met iets stoppen als het geen kwaad lijkt te doen? Het probleem met roken is echter dat de sigaret een sluipmoordenaar is die heel geleidelijk en bijna onmerkbaar zijn sloopwerk doet. De meeste mensen krijgen pas op wat latere leeftijd last van hun gezondheid. Je zou dus kunnen concluderen dat je door kunt roken zolang je nog jong bent, maar zo werkt het toch niet. Je kunt jaren later, terwijl je al lang gestopt bent, nog klachten krijgen.

Waarom blijven mensen dan écht roken?

Er is geen enkele geldige reden te bedenken waarom roken goed voor je zou zijn. De echte reden dat mensen blijven roken, is omdat het zowel een geestelijke, als een lichamelijke verslaving is. Het is niet makkelijk om van een verslaving af te komen, maar zeker niet onmogelijk! Als je overweegt om te stoppen met roken kun je bij Stichting Stop Bewust terecht. We geven kosteloos informatie en advies over stopmethodes, hulpmiddelen en vergoedingen. Ben jij klaar om af te rekenen met je verslaving?

Ja, geef mij stopadvies