Kosten besparen stoppen met roken
gepubliceerd
18 mei, 2016
leestijd
1 minuten

Wanneer 10% van de rokers stopt bespaart dat 63 miljard aan kosten

Amerikaans onderzoek toont aan dat er 63 miljard dollar aan kosten kan worden bespaard wanneer tien procent van de rokers stopt. Dit scheelt namelijk enorm in zorgkosten aan rookgerelateerde ziekten, zeggen de onderzoekers van de University of California.

Medische kosten lager bij minder rokers

De onderzoekers schatten dat Californië in 2009 15 miljard dollar minder aan medische kosten uitgaf dan gemiddeld. Het aantal rokers lag toen namelijk al ver onder het gemiddelde van de Verenigde Staten. In een andere staat, Kentucky, zullen de zorgkosten bijna 2 miljard dollar hoger uitvallen omdat hier juist meer rokers dan gemiddeld wonen, stellen de onderzoekers.

Beleid zorgt voor minder kosten voor zorg

“Regio’s die beleid hebben ingevoerd om het roken te verminderen, hebben aanzienlijk lagere medische kosten,” zeggen de onderzoekers. “De regio’s die dat hebben verzuimd hebben hogere medische kosten.”

STOPPEN MET ROKEN ADVIES

De stopadviseurs van Stichting Stop Bewust kunnen jou informeren en adviseren over alles over stoppen met roken. Hulpmiddelen en stopmethodes: wat zijn de mogelijkheden? Hoe stop je succesvol? En welke methoden en middelen worden vergoed door de zorgverzekeraar? De stopadviseurs helpen je graag bij het vinden van antwoorden op jouw vragen en kijken graag samen naar jouw beste stoppen-met-rokenaanpak in een telefonisch informatiegesprek. Schrijf je nu kosteloos in voor een eenmalig adviesgesprek!

Ja, ik wil stoppen met roken!

Categoriën

Geld en vergoeding