tabakssector abn amro

ABN Amro stapt uit de tabakssector

ABN Amro is de eerste systeembank in Nederland die uit de tabakssector stapt. De tabaksbelangen bij de bank zijn overigens niet heel groot. ABN Amro doet zaken met maar enkele ondernemers in de tabakshandel, grote fabrikanten zijn geen klant.

De impact van de beslissing kan fors zijn.

Andere banken en beleggingsfondsen zullen nu een standpunt moeten innemen. Zo wordt er al langere tijd grote druk uitgeoefend op het pensioenfonds ABP, dat meer dan een miljard euro belegt in de tabaksindustrie en geen afscheid wil nemen van die investeringen.

ABN Amro stopt rigoureus met de sigarettenindustrie. “We zullen de lopende contracten respecteren, maar wij gaan vanaf nu geen nieuwe contracten aan en wij zullen bestaande contracten niet verlengen of uitbreiden’’, aldus een woordvoerder van ABN Amro. De beleggingen die klanten via ABN Amro doen, vallen overigens buiten de maatregel. “Daar hebben wij geen invloed op.’’

Hartstichting

De bank tekende gisteren een overeenkomst met de Hartstichting, die voor patiënten met hart- en vaatziekten campagne voert voor terugdringing van het tabaksgebruik. ABN Amro gaat samenwerken met dit gezondheidsfonds. De Hartstichting hevelt de helft van haar vermogen, ongeveer 35 miljoen, over naar de bank. ABN Amro wil de Hartstichting gaan helpen bij fondsenwerving en projecten op het gebied van gezondheidszorg.

De bank wijst er op dat roken de belangrijkste vermijdbare oorzaak is van ziekte en sterfte. Jaarlijks overlijden in Nederland 20.000 mensen aan de gevolgen van tabaksgebruik. De maatschappelijke kosten van roken worden door het economische onderzoeksinstituut berekend op 2000 euro per persoon per jaar.

Bron: Alliantie Nederland Rookvrij