Stopplan

Een stopplan is jouw eigen actieplan om jouw stoppoging succesvol te maken. Zo heb jij een plan klaarliggen voor hoe je de eerste weken van je stopperiode zonder een terugval doorkomt. Stichting Stop Bewust kan jou helpen bij het opstellen van jouw persoonlijke stopplan, zodat jij succesvol kan beginnen aan jouw stoppoging.

Een goede voorbereiding bij het stoppen met roken

Een grote verandering in leefstijl zoals stoppen met roken heeft meer kans op succes als je er goed voorbereid aan begint. Het komt te vaak voor dat rokers plotseling in een opwelling stoppen, omdat ze genoeg hebben van hun verslaving en vervolgens na een paar dagen weer terugvallen. Jammer, want je hebt toch moeite gestoken in de poging en een terugval is niet goed voor het vertrouwen dat je echt voorgoed kunt stoppen.

Een goed stopplan kan dit voorkomen. Stichting Stop Bewust helpt jou graag bij het opstellen van dit stopplan. Dit kan via een kosteloos telefonisch informatiegesprek met een van onze stopadviseurs.

Alvast zelf beginnen met een stopplan?

Om je op weg te helpen hebben we een aantal vragen opgesteld die je de goede richting op moeten wijzen, zodat je ook zelf een stopplan kan opstellen. Ga bij jezelf na wat jouw antwoord is op deze vragen.

1. Wat zijn voor jou de belangrijkste redenen om te stoppen met roken?

Deze redenen vormen jouw persoonlijke motivatie om de sigaret weg te leggen. Schrijf deze op een kaartje en bewaar deze op een belangrijke plek, bijvoorbeeld in jouw portemonnee. Zo heb je jouw redenen altijd bij de hand als je een geheugensteuntje nodig hebt waarom je graag wilde stoppen met roken.

2. Hoe ga je jouw omgeving inschakelen om je te helpen bij jouw stoppoging?

Als jouw omgeving je niet steunt bij jouw stoppoging, dan vermindert dat de kans op een succesvolle stoppoging. Vraag daarom aan de mensen om je heen of ze je willen helpen om het stoppen vol te houden. Dit kan bijvoorbeeld door jou geen sigaretten aan te bieden of door niet in jouw aanwezigheid te roken. Durf om steun te vragen aan dierbaren!

3. Wat worden voor jou de moeilijke momenten?

Denk van tevoren goed na over die momenten. Zijn deze na het ontbijt? In de auto? Tijdens de pauze op het werk? Of ’s avonds na het eten? Moeilijke momenten zijn de grootste valkuilen en je doet er goed aan er van tevoren oplossingen voor te bedenken. Onze tips voor het omgaan met moeilijke momenten kunnen hierbij helpen. Denk na over wat je zou kunnen doen om van de sigaret af te blijven op moeilijke momenten. De meeste mensen komen de eerste dagen het beste door als ze wat activiteiten plannen, het liefst in een andere omgeving. Afleiding helpt!

4. Hoe ga je jezelf belonen als je erin slaagt om rookvrij te blijven?

Wat zou je kunnen doen met het geld dat je gaat besparen? Geld is misschien niet de allerbelangrijkste reden om te stoppen, maar het is toch wel fijn dat je een hoop geld overhoudt als je niet meer rookt. Reserveer het geld dat je anders op zou roken bijvoorbeeld voor leuke dingen die je anders niet zou doen, maar waar je nu wel geld voor hebt. Of spaar voor een lange termijn doel: een andere auto, een racefiets of een vakantie? Beloon jezelf!

5. Wat doe je als je heel veel zin krijgt in een sigaret?

Je zult waarschijnlijk tijdens jouw stoppoging last krijgen van craving. Wat doe je in die situatie? Zet dat in jouw plan! Ga een stukje fietsen, of iets leuks doen met vrienden. Leid jezelf af en voor je het weet is het moment weer voorbij.

6. Wat zeg je als iemand jou een sigaret aanbiedt?

Zoek bij voorkeur een antwoord waar jij je goed en sterk bij voelt. Iets als: “Nee dank je wel. Ik ben blij dat ik gestopt ben”. Of: “Vraag me dat liever niet meer. Ik ben gestopt en ik wil het volhouden!”

Heb je voor jezelf antwoorden genoteerd op deze vragen? Dan ben je al een heel eind op weg om goed voorbereid aan het stoppen te beginnen. Stichting Stop Bewust helpt jou bij de verdere uitwerking van jouw stopplan.

PROFESSIONELE HULP BIJ HET STOPPEN MET ROKEN

Wil je graag professionele hulp in de vorm van betrouwbare informatie en stopadvies? Onze telefonische stopadviseurs helpen jou graag. Ook voor hulp bij het opstellen van een persoonlijk stopplan kan je bij ons terecht.

Hulp nodig? Bel!

088-5006600
Stoppen met roken
Hulplijn