Stopplan

Een stopplan is jouw eigen actieplan voor wat je gaat doen als je gestopt bent met roken. Zoals een overheid een evacuatieplan heeft klaarliggen voor het geval de rivieren overstromen, zo heb jij  een plan klaarliggen voor hoe je de eerste weken van je stopperiode zonder kleerscheuren doorkomt.

Een grote verandering in leefstijl zoals stoppen met roken heeft meer kans op succes als je er goed voorbereid aan begint. Het komt te vaak voor dat rokers plotseling in een opwelling stoppen, omdat ze genoeg hebben van hun verslaving en vervolgens na een paar dagen weer terugvallen. Jammer, want je hebt toch moeite gestoken in de poging en een terugval is niet goed voor het vertrouwen dat je echt voorgoed kunt stoppen.

Maak daarom een goed plan! Om je op weg te helpen hebben we een aantal vragen opgesteld die je de goede richting op moeten wijzen. Ga bij jezelf na wat jouw antwoord is op deze vragen.

De belangrijkste vraag om mee te beginnen is: Wat zijn voor jou de belangrijkste redenen om te stoppen met roken? Die redenen vormen jouw persoonlijke motivatie om die sigaret weg te leggen. Schrijf deze op een kaartje en stop het bijvoorbeeld in je portemonnee. Zo heb je jouw interne redenen altijd bij de hand als je een geheugensteuntje nodig hebt.

Een tweede vraag is: Hoe ga je jouw omgeving inschakelen om je te helpen bij jouw stoppoging? Als jouw omgeving je zou tegenwerken, dan vermindert dat je kans op succes. Vraag daarom aan de mensen om je heen of ze je willen helpen om het stoppen vol te houden. Dit kan bijvoorbeeld door jou geen sigaretten aan te bieden of door niet in jouw aanwezigheid te roken. Bepaal zelf wat je belangrijk vindt en wat je nodig hebt om voorgoed rookvrij de zijn. Durf om steun te vragen!

Denk ook hieraan: Wat worden voor jou de moeilijke momenten op een dag? Is dat bij het ontbijt? In de auto? In de pauze op het werk? Of ’s avonds na het eten? Denk van tevoren goed na over die momenten. Het zijn je grootste valkuilen en je doet er goed aan er van tevoren oplossingen voor te bedenken. Dus: wat zou je kunnen doen om van de sigaret af te blijven op moeilijke momenten? Wat ga je de eerste dagen na het stoppen doen om de hunkering naar een sigaret te onderdrukken? De meeste mensen komen de eerste dagen het beste door als ze flink wat activiteiten plannen, liefst zelfs in een andere omgeving. Afleiding helpt!

Hoe ga je jezelf belonen als je erin slaagt om rookvrij te blijven? Wat zou je kunnen doen met het geld dat je gaat uitsparen? Geld is misschien niet de allerbelangrijkste reden om te stoppen, maar het is toch wel fijn dat je een hoop geld overhoudt als je niet meer al die pakjes sigaretten hoeft te kopen. Dus reserveer het geld dat je anders op zou roken voor leuke dingen die je anders niet zou doen of aanschaffen maar waar je nu wel ineens geld voor hebt. Of spaar voor een lange termijn doel. Een andere auto, een racefiets of een vakantie?

Wat doe je als je heel veel zin krijgt in een sigaret? Dat gaat zeker gebeuren, dus wat doe je in die situatie? Zet dat in jouw plan! Ga een stukje fietsen, of iets leuks doen met vrienden. Leid jezelf af en voor je het weet is het moment weer voorbij.

Tenslotte: Wat zeg je als iemand jou een sigaret aanbiedt? Zoek bij voorkeur een antwoord waar jij je goed en sterk bij voelt. Iets als: “Nee dank je wel. Ik ben blij dat ik gestopt ben”. Of: “Vraag me dat liever niet meer. Ik ben gestopt en ik wil het volhouden!”

Heb je voor jezelf antwoorden genoteerd op deze vragen? Dan ben je al een heel eind op weg om goed voorbereid aan het stoppen te beginnen. Voor praktische tips en dingen die je kan doen om het stoppen vol te houden, lees dan onze 9 tips.

Hulp nodig? Bel!

088-5006600
Stoppen met roken
Hulplijn