Stopplan

Een stopplan is jouw eigen actieplan om je stoppoging succesvol te maken. Zo weet jij hoe je de eerste weken van jouw stopperiode zonder een terugval doorkomt. Stichting Stop Bewust kan je helpen bij het opstellen van jouw persoonlijke stopplan.

EEN GOEDE VOORBEREIDING BIJ HET STOPPEN MET ROKEN

Een grote verandering in leefstijl zoals stoppen met roken heeft meer kans op succes met een goede voorbereiding. Het komt te vaak voor dat rokers plotseling in een opwelling stoppen, omdat ze genoeg hebben van hun verslaving. Een terugval ligt op deze manier echter op de loer. Een goed stopplan kan dit voorkomen. Zo weet je hoe je stoppen moet aanpakken, en hoe je moet omgaan met verleidelijke situaties en moeilijke momenten.

Stopplan stoppen met roken
Steun stopplan stoppen met roken

ALVAST ZELF BEGINNEN MET EEN STOPPLAN?

Om je op weg te helpen hebben we een aantal vragen opgesteld die je de goede richting op moeten wijzen, zodat je zelf een stopplan kan opstellen.

1. Wat zijn voor jou de belangrijkste redenen om te stoppen met roken?

Deze redenen vormen jouw persoonlijke motivatie om de sigaret weg te leggen. Schrijf deze op een kaartje en bewaar deze op een belangrijke plek. Zo heb je jouw redenen altijd bij de hand als je een geheugensteuntje nodig hebt waarom je graag wilde stoppen met roken.

2. Hoe ga je jouw omgeving inschakelen om je te helpen bij jouw stoppoging?

Als jouw omgeving je steunt bij jouw stoppoging, dan verhoogt dat de kans op een succesvolle stoppoging. Vraag daarom aan de mensen om je heen of ze je willen helpen om het stoppen vol te houden. Dit kan bijvoorbeeld door jou geen sigaretten aan te bieden of door niet in jouw aanwezigheid te roken.

3. Wat worden voor jou de moeilijke momenten?

Denk van tevoren goed na over die momenten. Zijn deze na het ontbijt? In de auto? Of ’s avonds na het eten? Moeilijke momenten zijn de grootste valkuilen en je doet er goed aan er van tevoren oplossingen voor te bedenken. De meeste mensen komen de eerste dagen het beste door als ze wat activiteiten plannen, het liefst in een andere omgeving. Afleiding helpt!

4. Hoe ga je jezelf belonen als je erin slaagt om rookvrij te blijven?

Wat zou je kunnen doen met het geld dat je gaat besparen? Geld is misschien niet de allerbelangrijkste reden om te stoppen, maar het is toch wel fijn dat je een hoop geld overhoudt als je niet meer rookt. Reserveer het geld dat je anders op zou roken bijvoorbeeld voor leuke dingen die je anders niet zou doen, maar waar je nu wel geld voor hebt. Of spaar voor een lange termijn doel: een andere auto, een racefiets of een vakantie? Beloon jezelf!

Zelfhulpboeken stoppen met roken
Hulpmiddelen en stopmethodes stoppen met roken

5. Wat doe je als je heel veel zin krijgt in een sigaret?

Je zal waarschijnlijk last krijgen van craving wanneer je stopt. Wat doe je in die situaties? Schrijf op hoe je jezelf kan afleiden.

6. Wat zeg je als iemand jou een sigaret aanbiedt?

Zoek bij voorkeur een antwoord waar jij je goed en sterk bij voelt. Iets als: “Nee dank je wel. Ik ben blij dat ik gestopt ben”. Of: “Vraag me dat liever niet meer. Ik ben gestopt en ik wil het volhouden!”

PROFESSIONELE HULP BIJ HET STOPPEN MET ROKEN

Heb je voor jezelf antwoorden genoteerd op deze vragen? Dan ben je al een heel eind op weg om goed voorbereid aan het stoppen te beginnen. Stichting Stop Bewust helpt jou bij de verdere uitwerking van jouw stopplan. Onze telefonische stopadviseurs helpen je graag.

Help mij met mijn stopplan