Veranderingen - Stichting Stop Bewust
11 december, 2016
leestijd
2 minuten

Als het kalf verdronken is …

“Als het kalf verdronken is, dempt men de put”, is een bekend spreekwoord. We nemen pas maatregelen als het te laat is. Dat is ook zeker van toepassing op roken. De meeste mensen stoppen pas als er flinke schade is ontstaan omdat ze de veranderingen veel te laat in de gaten kregen. Is dit te voorkomen?

Het metafoor van de gekookte kikker

Er bestaat een verhaal over kikkers. We weten niet of het waar is of niet, maar het metafoor is wijd verbreid. Als een kikker in een pan met koud water langzaam verhit wordt, dan zou de kikker rustig blijven zitten tot hij gekookt wordt. Als de kikker ineens in een pan met 40 graden zou worden gezet, zou hij er meteen uitspringen. Hoe komt dat?

Wel, dat zit zo. Kikkers hebben zintuigen die hen in staat stellen wat grotere temperatuurverschillen waar te nemen maar niet de hele kleine veranderingen. Omdat de verwarming heel geleidelijk plaatsvindt, valt het de kikker niet op dat hij in de gevarenzone komt.

Ook rokers merken veranderingen niet

Ook bij rokers verlopen veranderingen in lichaamsprocessen heel geleidelijk. Je conditie gaat langzaam achteruit, je longfunctie wordt minder, je vaatwanden worden minder elastisch en dit alles gaat zo langzaam dat het niet waarneembaar is. Als er al veranderingen zijn, dan raak je daar zodanig aan gewend dat het je niet opvalt. Een voorbeeld is hoesten. Veel rokers moeten ’s ochtends hoesten, maar weinigen van hen lijken dat op te merken en nog minder rokers schrijven dat toe aan roken.

Alleen grote veranderingen vallen op

Ook bij auto’s lijkt het zo te werken: een klein bij geluidje went al snel, maar als op een dag je auto niet meer wil starten wordt pas duidelijk dat er al een tijdje iets mis ging. Het was alleen nog niet erg genoeg om er actie op te ondernemen.

Hetzelfde gebeurt bijvoorbeeld met onze longen als we lang genoeg doorroken. De longblaasjes worden bedekt door giftig slijm en hierdoor gaat hun werking langzaam achteruit. Dit proces verloopt zo langzaam dat je het nauwelijks kunt merken. Tot je het zo benauwd krijgt dat je besluit om eens naar de huisarts te gaan die je vervolgens vertelt dat je beginnend COPD hebt.

Wil je ook liever wachten tot het erg genoeg is?

Roken is een soort russisch roulette. Niet iedere keer is het raak, maar er komt een moment dat het plotseling mis is. Gelukkig is er ook goed nieuws. Want stoppen met roken zorgt er voor dat de meeste lichaamsprocessen weer helemaal herstellen waardoor het motortje weer gesmeerd kan gaan lopen. Wacht daarom niet tot het echt te laat is, maar denk na over een manier om ermee te stoppen

Stichting Stop Bewust wil jou daarbij helpen. We adviseren je graag over de verschillende hulpmiddelen, stopmethodes en mogelijkheden voor vergoedingen. Onze stopadviseurs helpen je graag met een passend advies.

Ja, ik wil stopadvies ontvangen!

Categoriën

Verslaving