Roken veroorzaakt 100.000 slechtnieuwsgesprekken

Niemand vindt het leuk om slecht nieuws te krijgen, maar ook voor artsen zijn slechtnieuwsgesprekken heftig en aangrijpend, elke keer weer. Wat als een deel van deze gesprekken te voorkomen is? Volgens artsen zouden er 100.000 minder slechtnieuwsgesprekken plaatsvinden als mensen stoppen met roken. Het initiatief Artsen Slaan Alarm kwam vorige maand met een indrukwekkende video om dit duidelijk te maken.

Video over slechtnieuwsgesprekken

In de video vertellen artsen over een van de zwaarste taken van hun vak: het vertellen van slecht nieuws. De video toont dokters voor en na het vertellen van het slechte nieuws aan hun patiënten. Het is te zien dat artsen zichtbaar aangedaan en geraakt zijn.

Bekijk de video hier.

Artsen vragen aandacht voor ziekte en aantal doden dat roken veroorzaakt

De campagne is bedoeld om aandacht te vragen voor het leed dat roken veroorzaakt. De dokters pleiten voor meer maatregelen om te voorkomen dat mensen gaan roken, bijvoorbeeld het terugbrengen van het aantal verkooppunten en het duurder maken van tabakswaar. Hoewel er via het Nationaal Preventieakkoord al afspraken gemaakt zijn, gaan deze nog niet ver genoeg volgens de artsen. Volgens hen ligt de verantwoordelijkheid zeker niet bij de roker, maar bij de overheid. Verslaving is namelijk geen keuze.

Stoppen met roken voor je gezondheid? Info en advies

Stoppen met roken is het allerbeste wat je voor jouw gezondheid kan doen. Hoe meer mensen stoppen, hoe minder slechtnieuwsgesprekken er gevoerd hoeven te worden. Stoppen met roken is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Met de juiste info en betrouwbaar advies wordt jouw stoppoging succesvoller. De telefonische stopadviseurs informeren je graag over de mogelijkheden voor hulp en vergoedingen. Vraag nu jouw gratis stopadviesgesprek aan.

Ik wil stopadvies ontvangen