Van Rijn start campagne om zwangeren af te houden van het roken

Bijna een kwart van de laagopgeleide zwangeren rookt. Staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid, Welzijn en Sport vindt dit onacceptabel. Om deze reden komt hij met een campagne om roken voor, tijdens en na de zwangerschap tegen te gaan. Kennis over de gevaren, maar ook de sociale norm staan hierin centraal. Roken tijdens, maar ook na een zwangerschap of terwijl je zwanger wilt worden, doe je nooit, is de boodschap. De sociale omgeving van de zwangere zal aangespoord worden om mee te helpen.

Ernstige gezondheidsrisico’s

In 2015 rookte 8,6 procent van de zwangere vrouwen tijdens hun zwangerschap. Dit aandeel is hoger onder lager opgeleide vrouwen, namelijk 22,1 procent.  Dit heeft veel impact op de ontwikkeling van het kind en brengt grote risico’s met zich mee. Zo verhoogt roken tijdens de zwangerschap de kans op een miskraam,  vroeggeboorte, astma, overgewicht, leerproblemen en aangeboren afwijkingen. Het brengt dus veel gezondheidsrisico’s met zich mee.

Doel: een rookvrije generatie

Van Rijn pleit voor een rookvrije generatie. Dat betekent dat kinderen die nu geboren worden, nooit zouden moeten meeroken of zelf gaan roken. Om dit doel te bereiken zijn er verschillende wetten en regels. Zo mogen sigaretten niet aan jongeren verkocht worden, is er een reclameverbod en staan er afschikwekkende plaatjes op de pakjes sigaretten. Toch stelt Van Rijn dat rookvrij opgroeien echt in de buik begint en dat ouders het goede voorbeeld moeten geven.

Samenwerking met zorgprofessionals

Stoppen met roken is niet gemakkelijk. Van Rijn werkt daarom samen met professionals, waaronder verloskundigen, kinderartsen, jeugdartsen, gynaecologen, kraamverzorgenden, verslavingsartsen en huisartsen.

Hulp bij het stoppen met roken

Wil jij stoppen met roken voor jouw eigen gezondheid of voor dat van jouw kind? Stichting Stop Bewust kan jou hierover informeren en adviseren. Onze telefonische stopadviseurs kunnen jou alles vertellen over de hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen van de zorgverzekeraar. Meld je aan voor een vrijblijvend informatiegesprek.

Telefonisch stopadvies

Bron: Adformatie