Cold turkey stoppen met roken

Elk jaar doen veel rokers een poging, of meerdere pogingen om te stoppen. De één slaagt direct en bij de ander is het na meerdere pogingen nog niet gelukt. Een veel gehanteerde methode is het zogenaamde ‘Cold turkey’ stoppen. Dit houdt in dat je in één keer stopt zonder hulpmiddelen. Helaas is dit de minst effectieve manier om te stoppen. In deze blog lees je waarom alleen wilskracht vaak niet genoeg is om te stoppen met roken.

Is Cold turkey stoppen kansrijk?

Cold turkey stoppen betekent simpelweg in één keer stoppen zonder hulpmiddelen. Volgens een rapport van Public health England probeert meer dan 58% van de rokers op deze manier te stoppen. Toch zorgt het gebrek aan hulpmiddelen vaak voor weinig resultaat. Ongeveer 3% van de Cold turkey stoppogingen leiden tot succes. Dit heeft te maken met de ontwenningsverschijnselen die soms voorkomen bij stoppen met roken. Als je in één keer stopt, kunnen deze namelijk heel heftig zijn. Voorbeelden van klachten waarmee je te maken kan krijgen zijn spanning, slapeloosheid, maag- en darmstoornissen, concentratieproblemen en hoestbuien. Het gevecht met deze afkickverschijnselen kan zo lastig zijn dat de je al gauw terugkeert naar de sigaret.

Stoppen zonder hulpmiddelen is vaak niet effectief, maar in één keer stoppen werkt wel degelijk beter dan geleidelijk. In een Brits onderzoek werden geleidelijke stoppers met abrupte stoppers vergeleken. Na 6 maanden waren ongeveer 15% van de geleidelijke stoppers nog steeds klaar met de sigaret. Dit percentage lag voor de abrupte stoppers rond de 22%.

Motivatie voor stoppen cruciaal

Gemotiveerd zijn is cruciaal wanneer je Cold turkey stopt met roken. Zelfs wanneer je erg gemotiveerd bent om te stoppen, kan deze motivatie ondermijnd worden door persoonlijke omstandigheden. In het leven komen lastige situaties voor waardoor een sigaret erg verleidelijk kan worden. Het is dan belangrijk dat je op een bepaalde manier om leert gaan met die situaties.

Cold turkey methode effectief?

Ondanks het lage slagingspercentage blijft de Cold turkey methode de meest gebruikte manier om te stoppen. Om via deze weg een zo groot mogelijke kans te hebben op succes kun je gebruik maken van de volgende tips:

• Zet voor jezelf op een rijtje waarom je wil stoppen
  • Kies de datum uit waarop je gaat stoppen
  • Wees je bewust van je triggers en probeer deze te vermijden
  • Beloon jezelf wanneer je een bepaalde tijd niet hebt gerookt
  • Zoek afleiding met vrienden in een rookvrij klimaat
  • Plan in plaats van rookmomenten sportsessies in

Kies de methode die bij jou past

De cijfers zeggen dat in één keer stoppen het beste werkt, als je dit met een hulpmiddel doet. Toch ligt dit voor elk persoon anders. Als het om stoppen met roken gaat is er immers niet een ‘juiste’ methode voor iedereen. Het belangrijkste is dat je een stopmethode zoekt die bij jou past. Motivatie en vertrouwen in je methode zijn immers cruciaal voor een succesvolle stoppoging. Onze stopadviseurs kunnen jou informatie en advies geven over de verschillende methodes om te stoppen met roken. Hierdoor weet jij hoe je het stoppen kan aanpakken, waardoor je kans van slagen zo groot mogelijk wordt!