Dure sigaret goede stimulans om te stoppen

De prijs van een pakje sigaretten stijgt de komende vier jaar met 49 procent, vooral door hogere accijnzen. Zorgt een prijsverhoging ervoor dat minder mensen gaan roken? Of werken de afschrikwekkende afbeeldingen beter?

Bijna een kwart van de volwassen Nederlanders rookt, van wie 77 procent dagelijks. Miljoenen mensen steken zo nu en dan een sigaret op. Toch zijn dat er veel minder dan vroeger. Toen werd er nog volop gerookt in treinen, restaurants en zelfs op het werk. Op veel plekken is het tegenwoordig verboden om te roken. En er is nog meer veranderd: op tabaksproducten staan grote waarschuwingsteksten en afschrikwekkende afbeeldingen van doodzieke mensen, rokende kinderen en kwaadaardige tumoren.

Maar de meest opvallende verandering: de prijs. Sinds het begin van deze eeuw is de prijs voor een normaal pakje sigaretten (twintig stuks) ruim verdubbeld tot ongeveer 6,50 euro. Dat komt vooral door de verhoging van accijns, die meer dan de helft van de tabaksprijs beslaat. Zorgt deze prijsverhoging ervoor dat minder mensen gaan roken? Ja, zegt Esther Croes, als arts-epidemioloog verbonden aan het Trimbos-instituut, een kennisinstituut voor verslavingszorg.

„Het is heel simpel, als sigaretten meer kosten, zullen minder mensen ze kopen.” Een stapsgewijze verhoging van de prijs van tabaksproducten wordt zelfs beschouwd als de meest effectieve maatregel om het aantal rokers te verlagen, stelt het Trimbos-instituut. Het effect van prijsverhoging is in ieder geval groter dan van de afbeeldingen op pakjes sigaretten. Uit onderzoek van het ministerie van Volksgezondheid bleek onlangs dat de afschrikwekkende foto’s veel minder indruk maken dan vooraf werd gedacht en gehoopt.

Lees verder op de site van  Reformatorisch  Dagblad

Lees verder op de site van  Reformatorisch  Dagblad