E-sigaret, stopmethode of nieuwe zet tabaksindustrie?

Ik las een tijdje geleden in de krant dat Groot-Brittannië e-sigaretten uit gaat delen. Maar liefst een miljoen rokers krijgen een starterset opgestuurd. Op zich een sympathiek initiatief om rokers van de sigaret af te krijgen. Toch dacht ik tegelijkertijd: ze zijn er weer ingetrapt. Gaat dit nieuwe product van de tabaksindustrie nou werkelijk een eind maken aan je rookverslaving?

Middel erger dan kwaal?

Over e-sigaretten is al veel onderzoek gedaan, maar wat de gezondheidsrisico’s zijn is nog grotendeels onbekend. Het lijkt er wel op dat het roken van e-sigaretten minder slecht is voor je gezondheid dan het roken van ‘gewone’ sigaretten. Dit wil niet zeggen dat de e-sigaret niet slecht voor je is. Ook de e-sigaret kan kanker veroorzaken. Wat de lange termijn effecten zijn van het zogenaamde ‘vapen’ moet nog blijken.

Nieuwe rookmethode

Los van de gezondheidsrisico’s blijft het natuurlijk de grote vraag of e-sigaretten nou echt helpen tijdens het stoppen met roken. Wanneer je stopt met roken met behulp van de e-sigaret, hou je de rookgewoonte is stand. De kans op terugval naar de ‘gewone’ sigaret is dan ook groter. De nieuwste ontwikkelingen wijzen er niet op dat de e-sigaret een succesvolle stopmethode is. Jongeren grijpen massaal naar deze nieuwe vorm van roken. De e-sigaret helpt ze dus niet te stoppen, maar wel te beginnen met roken. Dat de e-sigaretten mooie kleurtjes hebben laat ook zien dat ze wel degelijk gemaakt zijn voor een jongere doelgroep. Ik begrijp ook niet waarom deze vorm van roken kunstmatig lekkerder gemaakt moet worden met smaakjes. Werkt het dan beter als stopmethode? Ik verwacht van niet…

Inkomsten tabaksindustrie

Dit lijkt toch vooral op een nieuwe zet van tabaksindustrie. Een industrie die historisch gezien de gezondheid van mensen niet bijzonder hoog in het vaandel heeft staan. Zij hebben ons aan het roken geholpen, zijn zij niet de laatste die ons ervan af gaan helpen? De e-sigaret is voor de tabaksindustrie gewoon een gat in de markt, een nieuwe inkomstenbron. Het lijkt erop dat de e-sigaret meer weg heeft van een rookmethode dan een stopmethode.

Door: Bart Janssen