Hoe verslavend is de e-sigaret?
gepubliceerd
14 september, 2020
leestijd
2 minuten

De e-sigaret: hoe verslavend is het?

De e-sigaret wordt soms gebruikt als vervanger voor de gewone sigaret of als hulpmiddel bij het stoppen met roken. Echter is er nog weinig bekend over de gevolgen van dampen. Is het net zo verslavend als het roken van sigaretten? We beantwoorden deze vraag in onze blog.

De e-sigaret: hoeveel mensen gebruiken het?

De elektronische sigaret bestaat sinds 2003 en is nu ongeveer tien jaar makkelijk verkrijgbaar. Volgens het Trimbos Instituut dampen drie procent van de volwassen Nederlanders. Een kwart van de jongeren heeft wel eens geëxperimenteerd met de e-sigaret.

E-sigaret als opstapje voor de normale sigaret

In juni werd duidelijk dat e-sigaretten met smaakjes binnenkort verboden zullen zijn. Staatssecretaris Paul Blokhuis (Volksgezondheid) maakte dit bekend. De e-sigaret met een smaak zoals mojito, popcorn of aardbeienijs zou gebruikt worden als opstapje voor de normale sigaret. Hier is nog geen bewijs voor. De Universiteit van Bristol bekeek zeventien studies over het gebruik van een e-sigaret onder jongeren. Hieruit bleek dat jongeren die wel eens een elektronische sigaret hadden geprobeerd vaker geneigd waren om een sigaret te roken.

Net zo verslavend als roken?

Nicotine is een stof waar je afhankelijk van wordt, hoe je dit binnenkrijgt maakt niet uit. Of je dit binnenkrijgt via een normale sigaret of een e-sigaret is dus niet van invloed, stelt preventiemedewerker Tom Bart. Echter kan de hoeveelheid nicotine met de e-sigaret afgebouwd worden. Toch krijgen rokers die op elektronische sigaretten overstappen vaak evenveel nicotine binnen als voorheen, bijvoorbeeld door dieper te inhaleren of meer trekjes te nemen, stelt gezondheidswetenschapper Jorien Treur. Een deel van de tabaksverslaving is de gewoonte en de hand-mondbeweging. Deze haal je niet weg met een elektronische sigaret.

Conclusie: e-sigaret waarschijnlijk net zo verslavend

Doordat de elektronische sigaret nog geen twintig jaar bestaat en pas een jaar of tien op de Nederlandse markt te verkrijgen is, kan er nog geen duidelijke conclusie getrokken worden. Daarnaast zijn veel dampers ex-rokers of roken ze naast het dampen ook nog gewone sigaretten, waardoor het een lastig fenomeen is om te onderzoeken. Echter lijkt de e-sigaret niet minder verslavend te zijn dan de gewone sigaret, aangezien deze vaak de verslavende stof nicotine bevat.

Stoppen met roken of dampen?

Wil jij stoppen met het roken van een sigaret of e-sigaret, maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken? Stichting Stop Bewust is jouw keuzegids. Met betrouwbare informatie, persoonlijk stopadvies en hulp bij het opstellen van een stopplan kan jij succesvol stoppen met roken. Onze telefonische stopadviseurs kunnen jou daarnaast alles vertellen over de mogelijke hulpmiddelen, stopmethodes en stoppen-met-rokenvergoedingen via de zorgverzekeraar. Schrijf je in voor een terugbelverzoek, het is kosteloos en vrijblijvend! Wil je info, tips en het laatste nieuws ontvangen? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.

Kosteloos telefonisch stopadvies

Categoriën