Onderzoek toont aan: een op de tien doden wordt veroorzaakt door roken

Uit een onderzoeksrapport blijkt dat één op de tien doden veroorzaakt wordt door roken. Het gaat hierbij om gezondheidsschade dat het roken veroorzaakt. Het grootste deel van de doden door roken komt uit China, India, Rusland en de Verenigde Staten.

Rookgewoonten uit 195 landen geanalyseerd

De resultaten zijn gepubliceerd in het Global Burden of Disease-rapport, gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift The Lancet. Hiervoor werden de rookgewoonten van inwoners uit 195 landen bekeken, in een periode van 25 jaar (1990 tot 2015).

Miljard mensen rookt dagelijks

Hieruit bleek dat meer dan een miljard mensen dagelijks rookte. Het aandeel van mannen is hierin veel groter dan dat van vrouwen. Een op de vier mannen stak dagelijks een sigaret op, tegenover een op de twintig vrouwen. Het aantal rokende mensen is wel flink verminderd ten opzichte van 2015. Toen rookte nog een op de drie mannen elke dag, tegenover een op de twaalf vrouwen.

Aantal doden ten gevolge van roken gestegen

Er is een stijging te merken in het aantal doden ten gevolge van roken, namelijk 4.7%. Dat zijn ruim 6,4 miljoen doden ten gevolge van roken. Daarnaast is de totale hoeveelheid rokers toegenomen, aangezien de populatie de afgelopen 25 jaar is toegenomen. Ook is er een stijging op te merken in het aantal doden ten gevolge van roken. Dat zijn er ruim 6,4 miljoen, een stijging van 4,7 procent.

Maatregelen om aantal rokers te verminderen

Landen doen wel hun best om mensen te laten stoppen met roken. Zo is de belasting op sigaretten verhoogd en staan er waarschuwingen op tabaksproducten. Deze maatregelen zijn vaak effectief.

Bron: NU.nl

ZET NU DE EERSTE STAP NAAR ROOKVRIJ

Wil jij graag stoppen met roken, maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken? De stopadviseurs van Stichting Stop Bewust zijn er om jou te helpen. Naast het informeren en adviseren over hulpmiddelen,
stopmethodes en vergoedingen kunnen ze jou ook helpen bij het opstellen van een persoonlijk stopplan. Het telefonisch adviesgesprek is eenmalig, gratis en vrijblijvend. Zet jij de eerste stap?

Help mij met de eerste stap!