Wat gebeurt er met mijn lichaam als ik stop met roken?

Waarom is het belangrijk dat ik stop met roken? Heeft stoppen nog wel nut wanneer ik lang gerookt heb? Er zijn meerdere redenen waarom stoppen met roken goed is voor de gezondheid, zowel op de korte als op lange termijn. Stichting Stop Bewust heeft de effecten van het stoppen met roken op je lichaam voor je op een rijtje gezet.

Effecten stoppen met roken: herstel van het lichaam

De effecten van stoppen met roken op het lichaam

• 20 minuten: het nicotineniveau zakt. Je bloeddruk en hartslag gaan terug naar het normale niveau.
  • 12 uur: de koolmonoxide verdwijnt uit jouw lichaam. Deze schadelijke stof neemt in je bloed de plek van zuurstof in. Hierdoor vermindert de zuurstoftoevoer naar jouw organen.
  • 24 uur: de kans op een hartaanval daalt. Daarnaast verdwijnt de rokersadem.
  • 48 uur: de nicotine is uit je lichaam. Je smaak- en reukvermogen verbeteren. Het kan daarnaast ook zijn dat je longen beginnen met een grote schoonmaak en je slijm gaat ophoesten.
  • 72 uur: de belangrijkste irriterende stoffen zijn verwijderd door je longen. Je kan nu wat makkelijker ademen en je krijgt meer energie.
  • 2 tot 12 weken: de bloedcirculatie verbetert. Je conditie gaat er hierdoor op vooruit en bewegen gaat makkelijker. Dit komt doordat je longen makkelijker zuurstof opnemen dan voorheen.
  • 1-9 maanden: de rokershoest is weg en de stopper heeft meer adem.
  • 1 jaar: de kans op hart- en vaatziekten is gehalveerd.
  • 5 jaar: de kans op een beroerte is nu net zo groot als bij een niet-roker
  • 10 jaar: het verhoogde risico op longkanker is gehalveerd. Je risico op andere vormen van kanker wordt ook steeds kleiner.
  • 15 jaar:  het risico op hart- en vaatziekten is gelijk aan dat van een niet-roker.

Hulp bij het stoppen met roken

Stoppen met roken biedt ontzettend veel voordelen, maar het gaat niet vanzelf. Je hebt motivatie en vasthoudendheid nodig, maar daarnaast kan de juiste hulp jouw stoppoging succesvoller maken. Stichting Stop Bewust kan jou helpen met informatie en advies over stopmethodes, hulpmiddelen en vergoedingen. Daarnaast kunnen onze telefonische stopadviseurs jou helpen bij het opstellen van een persoonlijk stopplan. We helpen je graag!

Schrijf je in voor een persoonlijk stopplan