Iedere verslaving is anders

Elke roker die wil stoppen vraagt zich af: Wat is de beste stopmethode? Wat is het beste hulpmiddel? Het antwoord op deze vraag wordt meestal gegeven vanuit een visie op verslaving. Elke verslaving is immers anders. In deze blog leggen we uit welke orzaken er achter een rookverslaving kunnen zitten.

Waarom rook jij?

Is jouw verslaving een vrije keus? Is het verlies van zelfcontrole? Of rook jij om de ontwenningsverschijnselen tegen te gaan of vanuit een aangeleerde gewoonte? Meerdere redenen zijn mogelijk.

Vrije keuze

Als roken een vrije keuze is, kan het stoppen met roken relatief simpel zijn. Je zal hiervoor de juiste motivatie moeten vinden en jezelf ervan moeten overtuigen dat stoppen met roken het beste is voor jou. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een lijstje te maken met alle voordelen van het stoppen met roken.

Verlies van zelfcontrole

Wanneer het blijven roken het verlies van zelfcontrole is, zal je uit moeten zoeken welke situatie en welke impulsen je doen roken. Dit kun je bijvoorbeeld uitvinden door bij elke sigaret die je opsteekt na te denken waarom je dat doet. Je kan dan bepaalde situaties mijden, signalen bewust herkennen en jezelf dwingen iets anders te doen dan roken.

Ontwenningsverschijnselen

Begin je na een stoppoging weer met roken doordat je de ontwenningsverschijnselen wilt bestrijden, dan is een hulpmiddel misschien iets voor jou. Deze kunnen ontwenningsverschijnselen sterk verminderen, zodat je hier minder of zelfs geen last meer van hebt tijdens het stoppen met roken.

Aangeleerd gedrag

Roken kunnen we ook zien als aangeleerd gedrag. De gewoonte van het roken ontstaat en blijft gehandhaafd doordat het roken op bepaalde momenten als een beloning wordt ervaren. Het doel van stoppen met roken is dan om de gewoonte af te leren. Dit kan door gezondere gewoontes aan te leren voor situaties waarin je gewend was om te roken.

Elke verslaving is anders

Als één van de visies voor 100% zou kloppen, dan was het eenvoudig om te zeggen welke aanpak voor het stoppen met roken het beste was. Van alle hier genoemde theorieën kan je zeggen dat ze in meer of mindere mate voor een aantal rokers opgaan. De verslaving is bij veel rokers een combinatie van meerdere redenen en factoren. Per roker kan die combinatie nogal verschillen. Net zoals elk mens uniek is, is elke roker ook uniek.

Hoe kom je erachter welke stopmethode bij jou past?

Er zijn ontzettend veel hulpmiddelen en stopmethodes, maar welke past bij jou? Het antwoord op deze vraag hoef je niet zelf uit te vinden. Onze telefonische stopadviseurs kunnen jou informeren en adviseren over de verschillende mogelijkheden en jou daarnaast alles vertellen over vergoedingen via de zorgverzekeraar. Met de stopadviseur kun jij jouw persoonlijke situatie bespreken en daarnaast een persoonlijk stopplan opstellen. Ontvang jij graag kosteloos stopadvies? Dien dan een terugbelverzoek in.

Ik wil stopadvies