Alle Franse pakjes sigaretten gaan er hetzelfde uitzien

Vanaf mei 2016 veranderen de pakjes sigaretten in Frankrijk, meldt het NOS. Hoe gaan de sigarettenverpakkingen eruitzien? In deze blog bespreken we de maatregel en kijken we naar de situatie in Nederland.

Witte pakjes met waarschuwende foto’s en tekst

Ze krijgen een witte verpakking zonder logo. Daarnaast zijn er ook waarschuwingsfoto’s en -teksten zichtbaar. De naam van het merk staat er klein op in hetzelfde lettertype. In Australië hebben de pakjes sigaretten en shag dezelfde look. De verkoop van tabak is daar nog nooit zo laag geweest als nu.

NEUTRALE VERPAKKING VOOR SIGARETTEN PER 1 OKTOBER 2020

Ook in Nederland gaan de pakjes er anders uitzien. Vanaf 1 oktober mogen sigaretten en shag alleen nog maar in een neutrale verpakking verkocht worden. Naast waarschuwende teksten en afschrikwekkende foto’s mag alleen de naam van de fabrikant en informatie over de soort sigaret getoond worden op de sigarettenpakjes. De pakjes krijgen geen witte, maar een donkergroen-bruine kleur. Door de ‘plain packaging’ maatregel wil het kabinet roken minder aantrekkelijk maken.

Stoppen met roken: informatie en advies

Stoppen is misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig zijn er mogelijkheden voor hulp! De telefonische stopadviseurs beantwoorden graag jouw vragen over roken en kunnen je informeren over hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen. Ook voor hulp bij het opstellen van een persoonlijk stopplan kan je bij hen terecht.

Vraag gratis stopadvies aan