Gelegenheidsroken: hoe schadelijk is het voor de gezondheid?

Een sigaret in het weekend, bij een glaasje alcohol of tijdens een feestje. “Af en toe een sigaretje, dat kan geen kwaad, toch?” Helaas is het tegenovergestelde waar: ook gelegenheidsroken is schadelijk voor de gezondheid. Volgens onderzoek kost het zelfs vijf levensjaren. In deze blog vertellen we meer over de schadelijke effecten.

De gelegenheidsroker, partyroker en sociale roker

Het is lastig om gelegenheidsroken te definiëren: er is geen vaste betekenis. Wanneer ben je een vaste roker en wanneer een gelegenheidsroker? Iemand die niet elke dag, maar op bepaalde momenten rookt, kan je een gelegenheidsroker noemen. Vaak noemt men dit ook wel een ‘partyroker’ of ‘sociale roker’. Dit type roker rookt minder dan een vaste roker en rookt minder vaak.

Af en toe een sigaret roken kost je vijf jaar van je leven

Uit onderzoek blijkt dat mensen die niet dagelijks, maar wel regelmatig op feestjes roken, gemiddeld vijf jaar eerder doodgaan dan niet-rokers. Gelegenheidsroken kost dus levensjaren. Ook al rook je weinig: het blijft zeer slecht voor je gezondheid. Daarnaast heeft roken heeft een groter effect op het overlijdensrisico dan bijvoorbeeld alcohol of overgewicht.

Gelegenheidsroken: een begin van een verslaving?

Gelegenheidsroken is dus minder onschuldig dan het klinkt. Het is niet enkel slecht voor de gezondheid, maar het is daarnaast lastig om niet steeds meer te gaan roken. Wanneer je altijd op feestjes rookt of wanneer je alcohol drinkt, zit er in je gedrag namelijk al een patroon: het roken wordt een gewoonte. Hoe vaker je rookt, hoe sterker de verbinding wordt met bepaald gedrag en roken. Zo ga je feestjes, alcohol en gezellige momenten met vrienden steeds meer associëren met roken.

Het belonende effect van nicotine is bovendien zeer verslavend: je lichaam verlangt steeds meer naar deze stof. Door de verslavende werking van de sigaret worden veel gelegenheidsrokers na verloop van tijd vaste rokers.

Stoppen met gelegenheidsroken: zo pak je het aan!

Stoppen met gelegenheidsroken is dus zeker verstandig. Hierbij is een goede voorbereiding belangrijk:

• Werk ten eerste aan je motivatie: ben je er volledig van overtuigd dat roken niet goed voor je is? En ben je er écht klaar mee? Schrijf jouw redenen om te stoppen op.
  • Vertel jouw vrienden, familie en collega’s dat je gaat stoppen met roken. Vraag ze ook om jou geen sigaretten meer aan te bieden, zodat je niet onnodig in de verleiding komt om toch weer te gaan roken.
  • Ga niet bij rokers in de buurt staan. Wanneer je het erg lastig vindt om niet te roken terwijl je alcohol drinkt, probeer hier dan mee te minderen of (tijdelijk) mee te stoppen. Wees je bewust van jouw valkuilen en ga deze uit de weg.
  • Bedenk wat je kan doen op moeilijke momenten. Een glas water drinken, een stukje lopen of een korte ademhalingsoefening kunnen jou mogelijk wat afleiding brengen. Besef je dat de craving zo weer voorbij gaat!
  • Laat je informeren over de mogelijkheden voor hulp. Cold turkey stoppen is heel lastig en lukt een klein aandeel stoppers (5%). Stoppen met hulp kan volledig worden vergoed door de zorgverzekeraar en is tot tien keer succesvoller dan cold turkey stoppen. De telefonische stopadviseur kan je kosteloos informeren. In het gesprek kan je daarnaast werken aan een persoonlijk stopplan, zodat jij weet hoe je het stoppen met roken succesvol kan aanpakken.

Help mij met stoppen