Giftige Stoffen in Tabaksrook

In tabaksrook zitten meer dan 6000 chemische stoffen, waarvan er zeker 40 kankerverwekkend zijn. Veel van die giftige stoffen komen door verbranding van de verschillende stoffen (additieven) die de tabaksfabrikanten toe voegen aan hun producten, zoals glycerine, suikers, cellulose, drop, cacao, menthol en vanille, De belangrijkste functies van deze additieven zijn het verbeteren van de smaak, het vochtig houden van de tabak en het binden van het product. De additieven en hun hoeveelheden verschillen per merk en type product. Gemiddeld bevat de tabak van een sigaret ongeveer 30 verschillende additieven, die samen ongeveer 7 procent van het tabaksgewicht uitmaken. Suikers en bevochtigers worden in de grootste hoeveelheden toegevoegd, ieder een paar procent.

Additieven kunnen het roken aantrekkelijker of zelfs extra verslavend maken. Veel additieven verminderen de scherpte van de rook of verbeteren de smaak en geur. Voor niet-rokers kan dit de drempel om te beginnen met roken verlagen. Voor rokers dragen additieven bij aan trouw aan hun eigen merk.

Bij de verbranding van de tabaksadditieven  worden de  giftige stoffen worden. Suiker, bijvoorbeeld, is geschikt om te eten, maar bij de verbranding van suiker ontstaan giftige en zelfs kankerverwekkende stoffen. Bovendien is het inademen van stoffen meestal schadelijker dan inslikken, omdat in de luchtwegen de ingeademde stoffen nauwelijks worden afgebroken.

De meeste ingeademde stoffen zijn zeer giftig. Vier extreem giftige stoffen zijn benzeen, nitrosaminen, formaldehyde en waterstofcyanide.

Benzeen

Benzeen is kankerverwekkend. Benzeen mag in Nederland niet meer worden gebruikt voor industriële doeleinden zoals het maken van inkten, rubber of verfafbijtmiddelen. Benzeen speelt een rol bij het ontstaan van leukemie en veranderingen aan de chromosomen.

Nitrosaminen

Nitrosaminen zijn kankerverwekkende stoffen die alleen in tabaksproducten voorkomen. Van nitrosaminen is bekend dat zij verschillende vormen van longkanker kunnen veroorzaken.

Formaldehyde

Formaldehyde wekt irritaties op van ogen, keel, neus en longen. Bij langdurig gebruik kan kanker, bijvoorbeeld van de longen, keelholte, botten en huid ontstaan. Formaldehyde wordt gebruikt in kunstmest, textielverven, desinfecterende middelen en bacterie werende middelen. Formaldehyde komt op natuurlijke wijze voor in het milieu, maar in een rokerige kamer liggen de concentraties al gauw zo’n 1000 keer hoger.

Waterstofcyanide

In kleine hoeveelheden veroorzaakt waterstofcyanide irritaties van het neusslijmvlies, hoofdpijn, duizeligheid en misselijkheid. In grotere hoeveelheden kunnen gewichtsverlies en maag-darmproblemen optreden.

Waterstofcyanide wordt gebruikt voor zuiveringsmiddelen en insecticiden, in de metaalverwerkende en foto industrie.

Andere giftige stoffen die voorkomen in tabak zijn o.a.

– Arsenicum: puur gif.

– Aceton: nagellakremover.

– Ammoniak: schoonmaakmiddel, bijtende stof die de ogen irriteert.

– Acetic acid: azijn.

– DDT: gif, gebruikt als bestrijdingsmiddel.

– Polonium: radioactief afval.

Meer informatie over  dit onderwerp vind je bij www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Tabak. Ook over de verschillen tussen de merken. Sinds enige jaren zijn de fabrikanten verplicht  te melden wat ze toevoegen aan de tabak.

Is deze informatie een reden om te overwegen om te stoppen met roken: Bel Stichting Stop Bewust  over de mogelijkheden van hulpmiddelen en begeleiding.

Benzeen

Nitrosaminen

Formaldehyde

Waterstofcyanide

Andere giftige stoffen die voorkomen in tabak zijn o.a.

– Arsenicum: puur gif.

– Aceton: nagellakremover.

– Ammoniak: schoonmaakmiddel, bijtende stof die de ogen irriteert.

– Acetic acid: azijn.

– DDT: gif, gebruikt als bestrijdingsmiddel.

– Polonium: radioactief afval.