Plan jouw perfecte stopdatum - Stichting Stop Bewust
17 april, 2019
leestijd
3 minuten

Het juiste moment om te stoppen met roken

Sommige stoppers hebben altijd wel een reden om het stoppen met roken uit te stellen. Liever wachten ze op het juiste moment. Maar bestaat dit juiste moment wel? En wanneer is dit moment? Lees het in deze blog!

Het juiste moment creëer je zelf!

Bedenk voor jezelf wat voor jou een goede dag is om te stoppen. Wanneer heb je (of neem je) de tijd en de rust en kan je zorgen voor genoeg afleiding? De een vindt het prettig om op een dag te stoppen waarop hij werkt, de ander kiest ervoor om te stoppen op een dag dat hij vrij is of tijdens een vakantie. Afleiding helpt om met craving en moeilijke momenten om te gaan.

Heb je op het moment van stoppen vertrouwen dat het je lukt en vind je het belangrijk genoeg om er alles voor te doen, dan is de kans op succes heel groot. Jouw doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen en motivatie zijn hierbij essentieel.

Grotere kans op succes

Er zijn zeker situaties die de kans op succes kunnen vergroten of verkleinen. Stoppen met roken vraagt voor een bepaalde periode je aandacht. Je moet bereid zijn en de mogelijkheid hebben om te accepteren dat je hier een paar weken druk mee zult zijn. Houd hier daarom rekening mee in de keuze voor een stopdatum.

Zit je in een drukke periode met je werk of ervaar je veel stress? Dan kan stoppen met roken op dat moment lastig zijn. Een drukke tijd, waarin het belangrijk is dat je optimaal presteert, is waarschijnlijk niet zo goed te combineren met een poging de sigaret vaarwel te zeggen. Een besluit om te gaan stoppen kan je echter altijd nemen! De dag waarop is een kwestie van plannen. Je kan in een drukke periode wel vast jouw voorbereiding starten, waardoor je stoppoging succesvoller wordt!

Gebruik van hulpmiddelen of coaching

Een hulpmiddel kan helpen om extra vertrouwen te geven bij het stoppen met roken. Met sommige hulpmiddelen, zoals medicijnen, begin je na een aantal dagen gebruik met het stoppen met roken. Daarnaast kan een coach jou helpen bij het vinden van het juiste stopmoment. De coach kan jou motiveren en samen met jou kijken of je klaar bent voor een stoppoging. Naast coaching zijn er ook andere stopmethodes die jou kunnen helpen bij het stoppen met roken, zoals groepsbegeleiding en lasertherapie.

Één keer per jaar volledig vergoed

Bewezen stoppen-met-rokenprogramma’s kunnen onder voorwaarden één keer per jaar volledig vergoed worden door jouw zorgverzekeraar. Sinds 2020 gaan reguliere stoppen-met-rokenprogramma’s namelijk bij de meeste zorgverzekeraars niet ten koste van het eigen risico. Deskundige begeleiding kan dus volledig worden vergoed, mogelijk in combinatie met stoppen-met-rokenmedicatie of nicotinevervangers.

Wanneer het stoppen met roken niet gelukt is met een stoppen-met-rokenprogramma en je dus geen recht meer hebt op een vergoeding dit jaar, zijn er ook andere mogelijkheden voor hulp. Stoppen met roken kan ook met lasertherapie, alternatieve stoppen-met-rokencapsules of met een app of boek. Door te stoppen met roken verdien je het geld dat dit kost snel terug!

Informatie over hulp en de juiste voorbereiding

Stichting Stop Bewust kan vrijblijvend informeren en adviseren over hulpmiddelen, stopmethodes en mogelijke vergoedingen via de zorgverzekeraar. Daarnaast kunnen onze telefonische stopadviseurs jou helpen bij het opstellen van een persoonlijk stopplan, waardoor jouw stoppoging succesvoller wordt. Meld je nu aan voor een kosteloos stopadvies!

Ja, ik wil kosteloos stopadvies!

Categoriën

Hulp