Hoe ga je om met verveling tijdens het stoppen met roken?

Sommige rokers steken wel eens een sigaret op uit verveling. Dit is naast stress, verdriet of frustratie een gevoel dat het verlangen naar een sigaret kan aanwakkeren. Hoe ga je om met verveling tijdens je stoppoging?

Is roken de oplossing voor verveeld zijn?

Wanneer je even niet weet wat je moet gaan doen, kan het gevoel van verveling opspelen. Het roken van een sigaret kan dit gevoel voor enkele minuten wegnemen, maar hierna verveel je je nog steeds. Je kan daarom beter iets anders bedenken om te doen wanneer je last hebt van verveling.

Verveling en stoppen met roken

Een stoppoging kan je soms onrustig maken. Misschien weet je niet wat je moet doen op momenten waarop je normaal gesproken een sigaret zou roken en heb je daarom last van verveling. Maak een plan hiervoor: wat kan je doen wanneer je een rusteloos gevoel hebt door het niet-roken? Wees je bewust van deze valkuil en voorkom zo een terugval. Dit is daarnaast een goede manier van voorbereiding op de stoppoging.

Wat te doen bij verveling?

Iedereen herkent het gevoel van rusteloosheid wat optreedt bij verveling. Om te voorkomen dat je een sigaret opsteekt op zo’n moment, is het slim om afleiding te zoeken. Ga eens iets leuks of ontspannends doen! Een stuk wandelen, even douchen, een boek lezen of een nieuw recept uitproberen: we hebben 65 mogelijkheden voor je op een rij gezet in onze blog.

Informatie en advies als je wil stoppen met roken

Wil je graag stoppen met roken, maar weet je niet hoe je dit aan moet pakken? De stopadviseurs van Stichting Stop Bewust helpen je graag met informatie en advies. Ze kunnen je informeren over de mogelijke hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen via de zorgverzekeraar en daarnaast samen met jou een persoonlijk stopplan opstellen. Het telefonisch adviesgesprek is eenmalig, vrijblijvend en kosteloos.

Help mij met stopadvies