Hoe gevaarlijk is het roken van sigaren?

Sommige rokers verkiezen de sigaar boven de ‘gewone’ sigaret. Toch bestaan er over deze vorm van roken nog enkele misverstanden. Meer over deze misverstanden en de gevaren van de sigaar lees je in deze blog.

Sigaar en verslaving

Sigaren worden weliswaar niet over de longen gerookt, maar ze zorgen wel sneller voor irritaties aan de luchtwegen. Daarnaast zijn sigaren ook niet minder verslavend. Wanneer je een sigaar rookt wordt er meer nicotine opgenomen in het lichaam. Dit betekent dat het roken van sigaren even verslavend is als het roken van sigaretten.

Sigaar (on)gezonder?

Een roker die voor sigaren kiest rookt er gemiddeld minder dan iemand die ‘gewone’ sigaretten rookt. Toch betekent dit niet dat sigaren minder slecht zijn voor je. Een sigaar bevat namelijk meer tabak. Wanneer je één sigaar rookt staat dat gelijk aan ongeveer drie sigaretten. Sigarenrook bevat ook dezelfde giftige kankerverwekkende stoffen. Veel rokers denken dat ze minder kans hebben om ziek te worden van sigarenrook, omdat ze niet over de longen roken. Dit klopt helaas niet. De ziekten die je kunt krijgen door sigarenrook zijn vergelijkbaar met die van sigarettenrook. Hieronder vallen mond, slokdarm, strottenhoofd en longkanker. Verder hebben sigarenrokers ook een verhoogde kans op hart- en vaatziekten en COPD.

Laat je verslaving in rook opgaan!

Het maakt niet uit of het een sigaar is of een sigaret, je kunt ze beter laten liggen. Dat roken slecht is weten veel mensen wel, maar hoe stop je nou eigenlijk? Er zijn verschillende manieren om het stoppen aan te pakken. Wanneer jij door de bomen het bos niet meer ziet zijn onze stopadviseurs er om jou verder te helpen met je vragen. Zij kijken naar jouw persoonlijke situatie om zo samen met jou tot de beste stoppen met roken aanpak te komen.

IK PAK MIJN STOPKANS