Ik stop niet met roken want…

Om me heen roken nog verschillende mensen. Het is aan iedere persoon zelf of ze door willen roken of niet. Toch verbaast het me altijd dat ook mensen die graag willen stoppen altijd een reden weten te verzinnen om het niet te doen.

Ik stop na de zomer wel

Een vriend van mij had niet al te lang geleden een stopmoment ingepland en leek er helemaal klaar voor te zijn. Vervolgens werd het mooi weer, waardoor de stoppoging toch weer werd uitgesteld. Dat is natuurlijk niet erg, maar ik baal vooral wanneer ik die vriend zich in allerlei bochten zie wringen om zijn keuze goed te praten.

Oude oma

De klassieke drogredenering die gebruikt wordt door sommige rokers is: mijn oma of opa is ook oud geworden en dus is roken niet slecht. Dat vind ik jammer, want roken is wel degelijk slecht voor je. Natuurlijk worden sommige rokers ook oud, maar de kans is echt heel veel lager dan bij niet-rokers. Bovendien worden rokers ook vaker oud met een minder goede kwaliteit van leven.

Wees eerlijk naar jezelf toe

Ik vraag niet aan alle rokers om te stoppen. Dat is echt een keuze die je zelf moet maken. Wel hoop ik dat rokers eerlijk zijn tegenover zichzelf over de gevaren van roken. Wanneer je toegeeft aan jezelf dat je een slechte gewoonte hebt, heb je pas echt een keuze.

Maak de balans op

Voor veel mensen is stoppen met roken een afweging. Wegen de voordelen van stoppen met roken op tegen de nadelen? Het kan helpen om voor jezelf de balans op te maken. Schrijf alle redenen op waarom je wel en niet wil stoppen. Vervolgens kun je dan zelf de knoop doorhakken en kiezen om definitief vaarwel te zeggen tegen de sigaret. Een goed voorbereide stopper telt immers voor twee.

Door: Bart Janssen