Interessante lezing over stoppen met roken en smoesjes

Een lezer van onze stoppen met roken nieuwsbrief maakte ons attent op de lezingen van Eric Eraly. Bedankt daarvoor! Hij heeft het hierin onder andere over smoesjes die sommige rokers gebruiken om niet te stoppen met roken. We bespreken de lezing in deze blog.

Lezingen Eric Eraly

De Belg Eric Eraly heeft een serie presentaties over stoppen met roken op internet gezet die zeer onderhoudend zijn. Het zijn interessante lezingen voor stoppers. Het bekijken van die filmpjes zou motiverend kunnen werken en hulp kunnen bieden bij de voorbereidingen op het stoppen.

Smoesjes van rokers komen aan bod in lezing

In zijn lezing heeft Eraly het onder andere over de smoesjes waarmee een roker zichzelf voor de gek kan houden. Bijvoorbeeld: “Hoezo is roken slecht, ik heb een tante van 85 en die heeft nergens last van!”.

Smoezen kunnen we opvatten als een blijk van weerstand tegen verandering. Veranderingen willen we namelijk vaak wél en niet tegelijkertijd. We willen van het roken af zijn, maar ook een sigaret kunnen roken op zaterdagavond met vrienden. En als we dan toegeven aan de overtreding, dan gebruiken we een smoes om onszelf en anderen voor de gek te houden. “Ja, het was zo gezellig en het smaakt zo goed bij een pilsje!”

Stop de smoezen en stop met roken!

Het kunnen onderkennen van hoe we ons zelf voor de gek houden met smoezen is een belangrijke bijdrage aan het vaarwel kunnen zeggen tegen de sigaret!

Eric beschrijft in de lezing ook hoe hij gemotiveerd werd tot stoppen met roken door zichzelf bij iedere sigaret die hij opstak drie vragen te stellen:

1. Waarom steek ik deze sigaret op?
  2. Wat doet deze sigaret voor mij?
  3. Wie is eigenlijk de baas? De sigaret of ik?

Kijk de lezing terug

Ben je nieuwsgierig geworden? De lezing is gemakkelijk terug te kijken. Bekijk het fragment gratis op Youtube: stoppen met roken video.

Stoppen met roken informatie en advies

Stichting Stop Bewust geeft informatie en advies over het stoppen met roken. De stopadviseurs kunnen samen met jou kijken naar jouw situatie. Welk hulpmiddel spreekt jou het meest aan? En welke stopmethodes hebben de beste resultaten? De telefonische stopadviseurs helpen met het vinden van antwoorden op jouw vragen. Ook voor advies over een vergoeding via de zorgverzekeraar kan je bij ons terecht.

Vraag jouw stopadvies aan