roken en sport

Is roken minder slecht als je sport?

Sporters die roken zijn er zich vaak terecht van bewust dat roken slecht is. Ze denken echter dat ze juist door veel te sporten de nadelige effecten van roken ongedaan kunnen maken. En die gedachte klopt niet. Of je nou veel sport of weinig, roken is net zo schadelijk! In onze blog leggen wij het aan je uit.

De gedachtegang

De meest gebruikelijke gedachtegang is dat sporten het lichaam reinigt. Hoe meer inspanning, des te minder last van nicotine, teer en koolmonoxide. Net zoals je vet verbrandt door hard te lopen, kan je denken dat je ook de stoffen die je inademt met roken weer kunt ‘verbranden’ door veel te bewegen en veel in- en uit te ademen.

Het klopt wél dat het lichaam altijd bezig is met afvalstoffen verwijderen, maar dat proces verloopt niet sneller door te sporten.

Teer

Een van de grote boosdoeners is teer. Teer blijft achter in de longen en zet zich vast aan de longblaasjes. Door langdurig roken vormt zich een slijmlaag van teer in de longen waardoor de longblaasjes niet meer goed kunnen functioneren en uiteindelijk zelfs afsterven. Het teer verstopt als het ware de longen waardoor je minder goed zuurstof op kunt nemen, terwijl je zuurstof juist nodig hebt voor je uithoudingsvermogen.

Wanneer een roker stopt, dan duurt het overigens 7 à 10 jaar voordat de longen weer redelijk schoon zijn. En dat wordt niet minder door te sporten! Lees hier alle effecten van het stoppen met roken.

Wat doet sigarettenrook verder met een sporter?

Naast teer zijn er nog twee stoffen die het prestatievermogen beïnvloeden, namelijk koolmonoxide en nicotine. Bij de verbranding van tabak komt koolmonoxide vrij. Als dit wordt ingeademd zet het zich vast op de rode bloedlichaampjes. Rode bloedlichaampjes zijn bedoeld om zuurstof te transporteren. Als er veel koolmonoxide ‘meereist’ dan is er minder plaats voor de zuurstof op weg naar de spieren. Zie het maar als een bus die vol is: helaas kunnen er niet méér passagiers meer bij en helaas zijn het de gezonde zuurstofmoleculen die er niet meer bij kunnen!

Nicotine zorgt tenslotte voor vernauwing van de bloedvaten. Door die vernauwing is het nog moeilijker voor de zuurstof om de spieren in voldoende mate te bereiken.

Uithoudingsvermogen bij kort en lang sporten

Voor de korte sprintjes op het voetbalveld zal het niet zoveel uitmaken, omdat je daar gebruik maakt van de zogenaamde anaerobe verbranding. Je spieren gebruiken andere stoffen dan zuurstof. Een goede zuurstofvoorziening is vooral van belang bij sporten waar je een lang uithoudingsvermogen nodig hebt. Bij duursporten zoals hardlopen, zwemmen en fietsen gaat het om de aerobe verbranding en is de zuurstofvoorziening doorslaggevend. Maar ook op het voetbalveld is de aerobe verbranding belangrijk, tenminste wanneer je ook een tweede helft nog fit wil kunnen uitspelen.

Conclusie:

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, wordt het effect van roken niet minder slecht door veel te sporten De schade die door roken wordt veroorzaakt kan door sporten niet ongedaan worden gemaakt.

Andersom maakt stoppen met roken je sportieve prestaties echter wel beter! Je krijgt meer lucht, meer conditie en een beter reactievermogen.
Wil je stoppen met roken en daarmee onder andere je conditie verbeteren? Vraag dan hier vrijblijvend jouw stopadvies aan.