Hoe kies je het juiste hulpmiddel bij het stoppen met roken?

Stoppen met roken, doe je dat met behulp van een hulpmiddel, of stop je cold turkey? Welke hulpmiddelen zijn er en wat is het verschil? In deze blog leggen we je uit waar je op moet letten bij het maken van je keuze.

Informatie en advies over hulpmiddelen

Nicotinevervangers, medicijnen, zelfhulpboeken, capsules: er zijn zoveel mogelijkheden voor hulp bij het stoppen met roken. Begrijpelijk dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Welk hulpmiddel is het meest effectief? Wat wordt vergoed door de zorgverzekeraar? En welke vorm van hulp past het beste bij jou? Onze stopadviseurs kunnen je helpen met het beantwoorden van al je vragen. In het telefonisch adviesgesprek kijken jullie samen welke vorm van hulp geschikt is voor jou. Daarna is de keuze aan jou: ben je klaar om de stap te zetten naar een rookvrij leven, met of zonder professionele hulp?

Ja, ik wil graag informatie ontvangen!

Cold turkey stoppen

Stoppen met roken kan ook zonder hulp, ‘cold turkey’. Dit is een methode waarbij je op wilskracht stopt, zonder steun van een methode of hulpmiddel. Het is een van de meestgebruikte methodes, maar niet de meest effectieve. Het is voor velen de eerste stopmethode die zij proberen. Een groot deel stopt echter niet succesvol: er volgen vaak meerdere stoppogingen, stelt het rapport van Trimbos. Wanneer je zonder hulp stopt, is voorbereiding, motivatie en zelfvertrouwen extra belangrijk.

Stoppen met of zonder hulpmiddel?

Het is daarom ook niet erg om wel een hulpmiddel te gebruiken. Roken is een verslaving, het kan dan ook zeker lastig zijn om hiermee te stoppen. Een hulpmiddel kan jou hierbij ondersteunen. Het kan daarnaast ontwenningsverschijnselen verminderen of geheel onderdrukken.

Regulier of alternatief hulpmiddel

We maken onderscheid tussen twee soorten hulpmiddelen: reguliere (bewezen) hulpmiddelen en alternatieve hulpmiddelen. Onder reguliere methodes vallen hulpmiddelen die wetenschappelijk onderzocht en bewezen effectief zijn. Bijvoorbeeld nicotinevervangers (o.a. pleisters, zuigtabletten) en medicijnen. Onder alternatieve methodes vallen hulpmiddelen die nog niet voldoende onderzocht zijn op hun effectiviteit, waaronder stoppen-met-rokencapsules, e-sigaretten en zelfhulpboeken. Naast hulpmiddelen zijn er ook stopmethodes, zoals coaching en lasertherapie.

Stoppen met roken vergoeding is beschikbaar!

Ook in 2022 kan stoppen met roken worden vergoed door de zorgverzekeraar. Bewezen effectieve hulpmiddelen (nicotinevervangers en medicijnen) kunnen worden vergoed in combinatie met professionele begeleiding. Alternatieve hulpmiddelen zoals de e-sigaret, zelfhulpboeken of apps kunnen niet worden vergoed, maar deze zijn vaak al verkrijgbaar voor een klein bedrag. Door te stoppen met roken heb je dit geld zo terugverdiend!

Tips, info en het laatste stoppen met roken nieuws ontvangen?

Wil je naast stopadvies ook info, tips en het laatste nieuws ontvangen? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.