Welke toevoegingen bevat een sigaret?

Heb jij een idee welke bestanddelen in een sigaret zitten? Naast nicotine en teer bevatten sigaretten nog talloze andere ingrediënten. Tabaksfabrikanten voegen om verschillende redenen stoffen toe aan tabak. In deze blog vertellen wij meer over de toevoegingen die sigaretten bevatten.

Wat is tabak?

Tabak komt van een tabaksplant. Deze stof wordt gemaakt door de bladeren van de plant te drogen en te fermenteren. Hoe dit gedaan wordt, beïnvloedt de smaak, de hoeveelheid nicotine en de kleur, waardoor er verschillende soorten tabak ontstaan. Na een jaar wordt de tabak verwerkt in sigaretten, waarbij er verschillende toevoegingen bij komen. Dit wordt gedaan om de bittere smaak te verbergen.

Bron: RIVM

Hoeveel toevoegingen bevat een sigaret?

Een sigaret bestaat gemiddeld voor 27% uit toevoegingen, ook wel additieven genoemd. Daarbij gaat het vooral om smaakmiddelen, vulmiddelen, bindmiddelen en bevochtigers van de tabak: gemiddeld wel 74 per sigaret. De meeste toevoegingen zijn schadelijk voor de gezondheid wanneer deze verbrand worden. Opmerkelijk is dat tabak voor de waterpijp wel 80% additieven bevat. Sigaar en shag bevatten de minste toevoegingen.

Tabak is toch een natuurproduct?

Sommige mensen beweren dat roken niet slecht kan zijn, omdat tabak een natuurproduct is. Ze gaan echter voorbij aan het feit dat door de grote hoeveelheid additieven we allang niet meer kunnen spreken van een natuurproduct. Een sigaret is een uitgekiend mengsel en bestaat lang niet alleen uit tabak.

De 14 veelvoorkomende toevoegingen

Het RIVM publiceerde een lijst met de meest voorkomende toevoegingen aan sigaretten:

1. Ammoniak
  2. Cacao
  3. Carob en gom
  4. Cellulosevezels
  5. Furfural
  6. Glycerol
  7. Guargum
  8. Menthol
  9. Propyleenglycol
  10. Pruimensap
  11. Sorbitol
  12. Suikers
  13. Vanille
  14. Zoethoutextract

Waarom zitten deze toevoegingen in sigaretten?

Een sigaret moet blijven branden

Een sigaret mag niet te vroeg uitgaan en moet gelijkmatig opbranden. Om dit te bereiken worden er stoffen zoals ammoniak, cellulosevezels en sorbitol aan de tabak toegevoegd. Een sigaret mag ook weer niet te lang blijven branden zonder dat er aan getrokken wordt. Vanaf eind 2011 moet een sigaret vanwege de brandveiligheid zelfdovend zijn. Om deze reden worden er chemicaliën toegevoegd om de sigaret ook weer op tijd te laten uitgaan.

Een sigaret moet lekker smaken

De meeste toevoegingen van een sigaret zijn smaakstoffen, zoals cacao, carob en gom (noten- en karamelsmaak), furfural, pruimensap, vanilline en zoethoutextract. Door de juiste mix te kiezen krijgt een bepaald merk sigaret haar eigen typische smaak. Nadeel van de smaakstoffen en van suikers is dat ze bij verbranding kankerverwekkende eigenschappen kunnen krijgen. Mentholsigaretten mogen sinds 2020 niet meer verkocht worden.

Inhaleren moet niet te moeilijk zijn

Sommige toevoegingen moeten ervoor zorgen dat het inhaleren van rook niet al te irriterend is voor de longen.

Een sigaret moet er goed uit blijven zien

Ook als een sigaret al een tijdje in het pakje zit, moet hij er nog fris uitzien en stevig aanvoelen. Daarom worden bevochtigers als glycerol en propyleenglycol door de tabak gemengd. Het sigarettenpapier moet goed verlijmd zijn, en daarvoor wordt lijm gebruikt die je ook inademt als je rookt.

Een sigaret moet verslavend zijn

Toevoegingen versterken de verslavende werking van nicotine. Zo worden er ammoniumverbindingen toegevoegd die de opname van nicotine verhogen. Een andere stof die een belangrijke rol speelt bij tabaksverslaving is aceetaldehyde. Dit is geen toevoeging maar een stof die vrijkomt door verbranding van o.a. suikers. Het effect ervan op de hersenen is stemmingsverhogend en de werking wordt wel vergeleken met die van antidepressiva.

Zijn al deze ingrediënten toegestaan?

Tabaksfabrikanten beweren dat hun toevoegingen veilig zijn en dat ze zich aan de wet houden door alleen additieven te gebruiken die op een EU-lijst van toegestane voedingsmiddelen staat. Het RIVM merkt daar in haar publicaties terecht over op dat die middelen misschien veilig zijn wanneer ze gegeten worden, maar wanneer ze verbrand en geïnhaleerd worden ontstaan er wel degelijk giftige verbindingen.

Effecten van nicotine en koolmonoxide

Verder blijft het natuurlijk ook overeind dat nicotine een opjagend effect heeft op bloeddruk en hartslag, dat teer zich ophoopt in de longen en de goede werking daarvan verhindert en dat er koolmonoxide ontstaat door de verbranding van tabak. Koolmonoxide is gevaarlijk omdat het de plek van zuurstof inneemt waardoor er minder zuurstof door het lichaam getransporteerd kan worden.

De juiste informatie bij het stoppen met roken

Stoppen met roken is het beste voor jouw gezondheid. Het is alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Met de juiste hulp heb je tot vijf keer meer kans op een succesvolle stoppoging. Wij helpen jou met informatie over hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen via de zorgverzekeraar. Ook voor een persoonlijk en kosteloos telefonisch stopadvies kun je bij ons terecht. Schrijf je hier in voor een terugbelverzoek.

Help mij met een stopplan!