Kwitcase: een hulpmiddel bij het minderen van roken?

Een paar weken geleden werd onze aandacht getrokken door een artikel in de digitale versie van het Eindhovens Dagblad over een nieuwe tool om het stoppen met roken makkelijker te maken. Het artikel beschrijft de werking van een slim doosje, de Kwitcase, waar je jouw dagvoorraad sigaretten in stopt. Het doosje bevat meerdere sensoren die zowat alles registreren wat met je rookgedrag te maken heeft, zoals frequentie, plaats, hartslag en motief om te roken. Kan dit een effectief hulpmiddel zijn bij het stoppen met roken?

Programma met applicatie

De makers pretenderen op wetenschappelijke wijze de patronen achter je rookgedrag te kunnen vaststellen. Je rookgedrag wordt als het ware voorspeld en deze voorspellingen worden gebruikt om je te helpen om het roken af te bouwen. Het programma wordt ondersteund door een applicatie die je helpt om andere dingen te gaan doen in plaats van roken. Op die manier zou je je moeilijke momenten doorkomen.

Kosten van de Kwitcase

De kosten zouden rond de 100 dollar gaan bedragen. Een mooie prijs als je daarmee van een hardnekkige verslaving af kan komen. Vermoedelijk is de kracht van het doosje dat het je bewust maakt van hoe, wanneer, waar en waarom je rookt. Door inzicht te krijgen in je rookgedrag kun je het ook leren beïnvloeden. Of het echt werkt kunnen we nog niet beoordelen. De ontwikkelaar stelt dat twee testpersonen geheel gestopt zijn en dat een derde nog maar enkele sigaretten per week rookt. Op zich natuurlijk bemoedigend, maar nog lang geen wetenschappelijk bewijs. Dat krijg je pas wanneer je grote groepen stoppers langere tijd volgt op een gecontroleerde manier.

Reacties van stoppers

De reacties op het artikel door enkele ex-rokers waren tamelijk negatief. Het zou zonde zijn van je geld en de beste manier van stoppen zou gewoon radicaal cold turkey stoppen zijn. Respect voor deze mening en petje af voor degenen die inderdaad cold turkey gestopt zijn, maar het is ook jammer dat er nog geen reviews beschikbaar zijn van mensen die daadwerkelijk het hele programma met de Kwitcase doorlopen hebben. Wat voor de een niet helpt kan voor een ander natuurlijk wél een goed hulpmiddel zijn.

Minderen met sigaretten of stoppen met roken met hulp?

Minderen kan voor sommige rokers een goede manier zijn om te stoppen met roken. Dat kan natuurlijk ook zonder tools zoals de Kwitcase. Plan je stopdatum 4 of 5 weken in de toekomst en hanteer het schema van 20% per week minderen om naar je stopdatum toe te werken.

Denk je extra ondersteuning te kunnen gebruiken? Laat je dan informeren en adviseren door de telefonische stopadviseurs van Stichting Stop Bewust. In het adviesgesprek krijg je meer info over de mogelijkheden voor hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen. Zo kan jij een weloverwogen keuze maken of en hoe je wil stoppen met roken.

Geef mij info

Bron: ED