Leerlingen mogen alleen roken met rookpas op school

Het Edison College in Apeldoorn hoopt het aantal rokende leerlingen op hun school te verminderen door een nieuwe maatregelen. Door middel van de invoering van rookpas hoopt het college dit doel te bereiken.

Rokende leerlingen moeten een rookpas

Vanaf de herfstvakantie moeten leerlingen die willen roken een rookpas hebben. Roken mag daarnaast enkel op een aangewezen plek op het schoolplein. Zonder rookpas mag er niet gerookt wordt op het schoolterrein.

Een rookvrije school

De school haalde Nieuwsuur met het plan. Het idee komt van de GGD, die hen adviseerde om de school rookvrij te maken. Veel leerlingen roken stiekem. Hun ouders moeten nu toestemming geven voor een rookpas. Wanneer zij roken en geen rookpas hebben, worden de ouders gebeld: een erge sanctie, zegt directielid Agnes Verberne.

Elke school rookvrij per 2020

In 2020 moeten alle scholen rookvrij zijn. Dit is een van de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Hierin heeft de overheid samen met zeventig organisaties en bedrijven afspraken opgesteld om onder andere het aantal rokers te verminderen.

Informatie en advies over hulp

Stichting Stop Bewust informeert en adviseert over de mogelijkheden voor hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen. In een vrijblijvend en kosteloos informatiegesprek vertelt de telefonische stopadviseur jou meer over de mogelijkheden. Samen kan je kijken naar jouw beste aanpak.

Ja, ik wil graag info