Levenslang rookverbod in Nieuw-Zeeland

In Nieuw-Zeeland gaat een levenslang rookverbod in voor mensen die geboren zijn op of na januari 2009. Dit is een nieuw voorstel dat zowel lof als kritiek heeft gekregen. In onze blog lees je de argumenten voor en tegen dit plan.

Rookverbod Nieuw-Zeeland

Het levenslange rookverbod houdt in dat mensen die geboren zijn vanaf 1 januari 2009 nooit sigaretten kunnen gaan kopen. Op het moment dat zij 18 worden gaat de leeftijdsgrens voor het kopen van sigaretten elk jaar met één jaar omhoog. Het parlement van Nieuw-Zeeland hoopt hiermee een rookvrije generatie te creëren. Dit is niet de enige maatregel die het land hiervoor neemt. Zo kost een pakje sigaretten in Nieuw-Zeeland al zo’n 22 euro.

Argumenten voor levenslang rookverbod

Dat roken schadelijk is, is wel duidelijk. Dit vinden veel mensen een reden om toe te werken naar een samenleving met zo min mogelijk rokers. Het invoeren van een levenslang rookverbod is een stevige manier om dit voor elkaar te krijgen. Daarnaast kunnen vooral jongeren beschermd worden voor de gevaren van een rookverslaving. Vaak beginnen mensen op jonge leeftijd met roken, waardoor ze er de rest van het leven aan vast zitten.

Argumenten tegen levenslang rookverbod

Eén van de argumenten tegen een levenslang rookverbod is dat het verbod specifiek een bepaalde leeftijdsgroep uitsluit. Namelijk de groep die geboren is op of na 1 januari 2009. Daarnaast vinden sommigen ook dat mensen zelf de keuze moeten hebben om te roken of niet. Tot slot zijn er ook mensen die bang zijn dat de zwarte markt zich kan uitbreiden doordat sigaretten illegaal worden voor een grote groep.

Stoppen kan ik ook!

In Nederland is er voorlopig nog geen levenslang rookverbod, maar dat neemt niet weg dat stoppen met roken erg veel voordelen heeft. Als jij van voordelen zoals geld besparen en een gezonder leven wil genieten kun je het beste stoppen. Wanneer je twijfelt hoe je het stoppen aan moet pakken, kan een stopadviseur je helpen. Zij kunnen je advies geven op basis van jouw persoonlijke situatie.

BEL ME TERUG