Maken klikbolletjes roken aantrekkelijker?

Een nieuwe ontwikkeling rond roken is de opkomst van de klikbolletjes. In onze blog lees je wat deze zijn en waarom er kritiek op is.

Wat zijn klikbolletjes?

Klikbolletjes kun je zelf op de sigaret aanbrengen. Als je ze dan “klikt” komt er een smaakje vrij. Hierdoor wordt de sigaret kunstmatig lekkerder gemaakt. Vroeger werden sigaretten met klikbolletjes verkocht als “clicksigaretten”. Deze sigaretten werden vervolgens verboden. Door de klikbolletjes apart te verkopen wordt de tabakswet omzeild. Toch is het waarschijnlijk dat ook de losse klikbolletjes verboden zullen worden.

Kritiek op Klikbolletjes

Op de klikbolletjes is ook kritiek. Recent zijn de smaakjes voor e-sigaretten nog verboden. Dit soort producten maken roken aantrekkelijker voor jongeren, waardoor ze er eerder verslaafd aan raken. Sommigen mensen vinden het daarom vreemd dat er nu wel de mogelijkheid is om de ‘gewone’ sigaret een smaakje te geven. Aan de klikbolletjes heeft Radar een video gewijd. Hierin wordt ook aangegeven dat de klikbolletjes gepromoot worden door influencers. Dit zijn populaire personen op social media die de bolletjes aanprijzen.

Reactie Klikbolletjes

Radar heeft ook enkele vragen gesteld aan Klikbolletjes, het bedrijf dat de klikbolletjes maakt. De eerste vraag was of Klikbolletjes het belangrijk vindt dat mensen minder gaan roken. Hierover zegt het bedrijf: “Vanuit een moraal punt gezien vinden wij het net als waarschijnlijk elk persoon belangrijk dat jongeren minder gaan roken, overigens niet alleen jongeren maar voor iedereen is het beter om niet te roken.” Daarnaast is gevraagd of de klikbolletjes bijdragen aan een rookvrij generatie. De organisatie geeft zelf aan dat ze weten dat de klikbolletjes dit niet doen en juist averechts werken. Toch denken zij dat er altijd organisaties zullen zijn die een bepaald product aanbieden zolang er vraag naar is. Ze geven aan: “Ons doel is niet om mensen verslaafd te maken aan roken, ons doel is klikbolletjes verkopen.”

Gesprek met stopadviseur

Door producten zoals klikbolletjes wordt roken aantrekkelijker gemaakt. Hierdoor kan het moeilijk zijn van de verslaving af te komen. Toch hoeft dit niet zo te zijn met de juiste hulp. Onze stopadviseurs kunnen samen met jou de voorbereidingen treffen voor een succesvolle stoppoging. Zij kijken naar jouw voorkeuren als het gaat om een stopmethode en beantwoorden kosteloos je vragen.

IK PAK MIJN STOPKANS