Merkloze sigarettenpakjes: nog steeds niet in Nederland

Vanaf 20 mei 2016 komen er in Nederland afschrikwekkende foto’s van zwarte longen en rotte tanden op sigarettenpakjes. Dat is een van de maatregelen in de nieuwe Tabaks- en rookwarenwet, die voortvloeit uit de Europese tabaksrichtlijn. Hogere accijnzen, minder verkooppunten, merkloze sigarettenpakjes en een uitstalverbod zijn later aan de orde.

Verschillende anti-rookmaatregelen worden ingevoerd

Naast de vieze foto’s moeten verpakkingen rokers wijzen op hulp bij stoppen. Misleidende teksten zoals ‘biologisch’ of ‘light’ en smaakjes zoals vanille gaan in de ban. Mentholsigaretten kunnen per 20 mei 2020 op een verbod rekenen. De minimumleeftijd voor het kopen van e-sigaretten en navulverpakkingen gaat naar 18 jaar. In 2014 rookte 23% van de Nederlandse 15-plussers. VWS-staatssecretaris Martin van Rijn verwacht dat de wet bijdraagt aan een daling van het aantal rokers van 2% in 2020.

Ook merkloze verpakkingen in andere landen

Een aantal Europese landen gaat een stap verder. Australië was het eerste land dat merkloze sigarettenpakjes, ‘plain packaging’, verplicht stelde. Maar vanaf mei 2016 rollen Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Ierland de gestandaardiseerde pakjes uit. Vanaf mei 2017 mogen de oude pakjes niet meer verkocht worden.

Anti-rookmaatregelen in Frankrijk en België

Het Franse gezondheidsministerie wil het aantal rokers in de komende 5 jaar met 10% verminderen en jongeren afschrikken van het beginnen met roken. In Frankrijk rookt 32% van de mannen en 26% van de vrouwen; een derde van de tieners rookt.

Ook België gaat een stap verder. Het land moest onlangs een accijnsverhoging invoeren om de begroting op orde te krijgen. Gezondheidsminister Maggie De Block koppelde de accijnsverhoging, die 70 miljoen euro moeten opbrengen in 2016 en 2017, direct aan een breder anti-tabaksplan. Roken in de auto in het bijzijn van kinderen wordt verboden, hulp bij stoppen met roken wordt goedkoper. In 2019 wil De Block merkloze pakjes hebben ingevoerd. Nu rookt 18,3% van de Belgen. In 2018 moet dat minder dan 17% zijn.

Standpunt over tabaksontmoediging

De KNMG bracht in maart 2016 een standpunt over tabaksontmoediging uit. Artsen moeten er onder andere voor zorgen dat politieke partijen in hun programma’s naar een rookvrij Nederland streven, zodat een nieuw kabinet de benodigde stappen gaat zetten.

Wil jij stoppen met roken? Ontvang info!

Wil jij graag stoppen met roken, maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken? De stopadviseurs van Stichting Stop Bewust zijn er om jou te helpen. Naast het informeren en adviseren over hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen kunnen ze jou ook helpen bij het opstellen van een persoonlijk stopplan. Het telefonisch adviesgesprek is eenmalig, gratis en vrijblijvend. Zet jij de eerste stap?

Help mij met stopadvies