Verhoging zorgpremie
31 mei, 2022
leestijd
2 minuten

Moeten rokers hogere zorgpremie betalen?

De laatste tijd is het veel in het nieuws geweest: de discussie over een hogere zorgpremie voor mensen met een ongezonde levensstijl. Uit onderzoek van het Zorginstituut Nederland blijkt dat 4 op de 10 Nederlanders vinden dat mensen met een dergelijke levensstijl meer zorgpremie moeten betalen. In dit ‘discussieblog’ bespreken we de argumenten voor en tegen een selectieve verhoging van de zorgpremie.

Voorstanders verhoging zorgpremie

Een premie betaal je aan de verzekering om een bepaald risico af te schermen. Voor Nederlanders geldt dat je verplicht een zorgverzekering af moet sluiten. Dit heeft de volgende reden: als je gebruik moet maken van die zorg en je zou het daadwerkelijk moeten betalen is dat extreem duur. De zorgpremie van alle Nederlanders is dus een soort vangnet in het geval dat mensen ziek worden.

De voorstanders van een verhoogde zorgpremie vinden het oneerlijk even veel aan het vangnet te betalen, terwijl hun kansen om ziek te worden veel lager zijn. Mensen met ongezonde gewoontes, zoals roken verhogen hun kans om ziek te worden. Zij komen helaas ook vaker in het ziekenhuis terecht. Sommige mensen vinden dat degenen die meer gebruik maken van de zorg dus ook meer moeten betalen.

Tegenstanders verhoging zorgpremie

Verschillende argumenten worden genoemd tegen een verhoogde zorgpremie voor ongezonde levensstijl. Zo vinden veel mensen bijvoorbeeld dat je zelf moet weten hoe je leeft en daar niet voor gestraft moet worden.

Daarnaast is het ook moeilijk te meten wie ongezond leeft. Natuurlijk is roken erg ongezond, maar iemand die één sigaret per dag rookt is weer anders dan een persoon die pakjes per dag oprookt.

Verder zijn er ook een heleboel andere ongezonde gewoontes. Denk aan veel ongezond eten of een hoge alcoholconsumptie. Als je dit allemaal wil meten moet je iedereen gaan checken op zijn of haar leefgewoontes. Dat zou reusachtige gevolgen hebben voor privacy. Kortom: volgens tegenstanders gaat iedereen over zijn eigen leefgewoontes en valt ongezond leven niet te meten.

Wil jij graag stoppen met roken?

Bij Stichting Stop Bewust begrijpen wij beide standpunten, maar hopen we vooral dat je nooit van de zorg gebruik hoeft te maken. Veel mensen willen stoppen met roken, maar dit kan lastig zijn. Als je door de bomen het bos niet meer ziet zijn wij er om jou te helpen. Onze stopadviseurs geven jou gratis stopadvies en zorgen dat jij succesvol vaarwel kan zeggen tegen de sigaret.

Ik wil ook stoppen