Ook na Stoptober rookvrij: volhouden doe je zo!

Yes, Stoptober zit erop. 28 dagen rookvrij: check! De lastigste periode is achter de rug, nu is het een kwestie van volhouden. Dit is echter niet altijd makkelijk. In deze blog geven we je tips om ook na Stoptober rookvrij te blijven.

Waarom is volhouden lastig?

Roken is een verslaving. Het is daarom niet makkelijk om van het roken af te komen. Dit kost tijd: je moet een gewoonte afleren en omgaan met nicotineontwenning. Op sommige momenten kan het lastig zijn om geen sigaret op te steken. Ook wanneer je al 28 dagen gestopt bent, bijvoorbeeld na het avondeten, op een feestje of wanneer je collega’s roken in de pauze. Blijf sterk, het stoppen zal steeds iets meer vanzelf gaan.

Tips om het stoppen vol te houden

Hoe hou je het stoppen met roken vol, na de eerste maand? We geven je 8 tips!

1. Bedenk manieren om met moeilijke momenten om te gaan

Elke roker kent ze wel: de moeilijke momenten. Deze zijn binnen een paar minuten voorbij, maar maken het stoppen wel lastig. Bedenk manieren hoe jij hier op een goede manier mee om kan gaan. Doe bijvoorbeeld eens een ademhalingsoefening, ga een stukje lopen of bel een vriend(in). Voor je het weet is het moment voorbij en heb je dit doorstaan zonder een sigaret op te steken.

2. Ga niet bij rokers staan

Het kan aan het begin van de stoppoging lastig zijn om geconfronteerd te worden met het roken. Het kan daarom verstandig zijn om sommige dingen te vermijden. Gooi asbakken weg, haal aanstekers uit huis en ga niet bij rokende vrienden staan. Zo voorkom je dat je in de verleiding komt om toch te roken.

3. Leer omgaan met valkuilen

Misschien ben je wel eens eerder gestopt met roken, maar is het toen niet gelukt om dit vol te houden. Hoe kwam dat? Door een slechte voorbereiding, heftige emoties of bijvoorbeeld stress? Wanneer je bewust bent van jouw valkuilen, kan je hiermee leren omgaan.

4. Sta stil bij de voordelen van stoppen

Wat heeft het stoppen je tot nu toe gebracht? Je huid ziet er al beter uit, je lichaam is al begonnen met herstellen en je proeft en ruikt al beter. Focus op de positieve effecten van het stoppen en werk zo aan je motivatie. Maak bijvoorbeeld eens een lijstje!

5. Toch een sigaret gerookt? Geef niet op!

Het kan voorkomen dat je toch een sigaret hebt gerookt. Jammer, maar ga door waar je mee bezig was! Zie het als een leermoment, maar maak niet vaker een uitzondering.

6. Wees trots en beloon jezelf!

Een hele maand stoppen met roken is al een mooie mijlpaal. Wees trots op wat je al hebt bereikt! Beloon jezelf, bijvoorbeeld door iets te doen met het geld dat je al bespaard hebt met het stoppen met roken.

7. Extra hulp nodig? We staan voor je klaar!

Vind je het volhouden écht lastig en ontvang je graag wat (gratis) extra hulp? Onze telefonische stopadviseurs staan voor je klaar. Ze kunnen jouw vragen over het stoppen beantwoorden, informatie geven over de mogelijkheden voor hulp en samen met je kijken naar een stopplan.

Graag info