De nadelige gevolgen van roken voor de gezondheid van huisdieren

Het is algemeen bekend dat je met roken niet alleen jezelf kwaad doet. Niet-rokers hebben last van de nadelen van meeroken, zoals een hogere kans op verschillende gezondheidsproblemen. Een onderzoek aan de Universiteit van Glasgow toonde echter aan dat dit niet alleen voor mensen geldt: ook huisdieren hebben last van tabaksrook. Hierdoor kunnen zij te maken krijgen met ernstige gezondheidsproblemen. In deze blog vertellen we meer over de risico’s van meeroken voor honden en katten.

Onderzoek toont aan: meeroken gevaarlijk voor huisdieren

Als roker schaad je niet alleen je eigen gezondheid en die van mensen om je heen, maar ook die van je huisdieren. De Schotse Universiteit toonde aan dat honden en katten uit een rokersgezin meer kans hebben op verschillende gezondheidsproblemen dan dieren die niet in aanraking komen met rook. Uit het onderzoek kwam naar voren dat zij bijvoorbeeld meer kans hebben op gewichtstoename en verschillende soorten kanker.

Oorzaak van gezondheidsproblemen

Zelfs wanneer rokers hun huisdier weg proberen te houden van de rook, wordt de hond of kat nog steeds blootgesteld aan schadelijke stoffen. Ze ademen de tabaksrook niet alleen in, maar krijgen deze ook op andere manieren binnen. Zo belandt de nicotine in de vacht van het dier, onder andere doordat de stoffen uit de sigaret op de grond en op meubels terecht komen. Omdat honden en katten zichzelf schoonmaken met hun tong, krijgen zij via hun vacht de schadelijke stoffen uit sigaretten binnen.

Het beste voor je huisdier: stoppen met roken!

Hoewel minder roken en buiten roken de negatieve effecten op huisdieren verminderen, blijven deze aanwezig. Om de gezondheid van je huisdieren te verbeteren is het daarom het beste om helemaal te stoppen met roken.

Wil je jouw gezondheid en die van jouw huisdier verbeteren door te stoppen met roken? Dan kan Stichting Stop Bewust samen met jou bekijken welke methode of hulpmiddel het beste bij jou past. Ook voor informatie over vergoedingen via de zorgverzekeraar kan je bij ons terecht. Schrijf je in voor een kosteloos persoonlijk stopadvies en ontvang informatie en advies. Een mooie eerste stap als je wil stoppen met roken!

Ik wil persoonlijk stopadvies