Nicotinezakjes: schadelijk voor de gezondheid?

Afgelopen week meldde het RIVM dat het gebruik van nicotinezakjes toeneemt. Dit is een nicotineproduct zonder toegevoegd tabak dat een ‘kick’ zou geven. Het RIVM waarschuwt voor het gebruik ervan, aangezien dit schadelijk is voor de gezondheid. Wat zijn nicotinezakjes en waarom zijn deze schadelijk?

Wat zijn nicotinezakjes?

Nicotinezakjes zijn een nicotineproduct. Het wordt ook wel tabaksvrije snus of zuigtabak genoemd. Het is nu vooral populair in Scandinavië. De zakjes bestaan uit wit poeder dat nicotine bevat.

Hoe populair zijn nicotinezakjes in Nederland?

Momenteel heeft 0,6 procent van de Nederlanders ooit nicotinezakjes gebruikt. Van deze gebruikers is ongeveer de helft (ex-)roker. Het product bevat nicotine maar geen tabak (NZT) en is in verschillende smaken verkrijgbaar.

Hoe worden nicotinezakjes gebruikt?

Gebruikers stoppen de zakjes in hun mond en krijgen op deze manier een shot nicotine binnen via het slijmvlies en speeksel. De nicotine geeft dan een ‘kick’. De zakjes zijn overal te gebruiken. Er is namelijk geen verbod op het gebruik van de zakjes zoals wel het geval is voor het roken van sigaretten.

Is het gebruik schadelijk voor de gezondheid?

Hoewel het nicotineproduct er niet voor zorgt dat de longen worden blootgesteld aan teer en verschillende chemicaliën, is het gebruik ervan verre van gezond. Naast dat de zakjes kankerverwekkende stoffen bevatten, zit er nicotine in. Nicotine blijft een schadelijke stof, ook zonder tabak. De zakjes kunnen zorgen voor een nicotineverslaving. Daarnaast kan het gebruik leiden tot irritaties in de keel en mond, misselijkheid, duizeligheid en maagklachten. Nicotine is daarnaast erg slecht voor het zenuwstelsel en kan tot hartritmestoornissen leiden. Voor jongeren is het extra gevaarlijk. Het gebruik van nicotineproducten zou een nadelig effect op de ontwikkeling van het brein hebben.

RIVM waarschuwt voor populariteit

Omdat de nicotinezakjes schadelijk en verslavend zijn, is het belangrijk om te voorkomen dat mensen het gaan gebruiken, zegt het RIVM. Het gebruik moet volgens hen vooral worden voorkomen onder niet-rokers en jongeren. Het kabinet zou daarom het gebruik moeten ontmoedigen. Dit kan onder andere door de nicotineproducten zonder tabak onder de Tabaks- en rookwarenwet op te nemen, in plaats van onder de Warenwet. De verkoop aan minderjarigen wordt dan verboden en het aanpakken van marketing makkelijker.

Demissionair Staatssecretaris Paul Blokhuis heeft het advies onderschreven, maar laat de keuze over nieuwe regels en wetgeving over aan het nieuwe kabinet.

Nicotinezakjes als hulpmiddel bij het stoppen met roken?

Wij raden nicotinezakjes niet aan als hulpmiddel bij het stoppen met roken. Er is hierover nog weinig bekend.

Wanneer je wil stoppen met een hulpmiddel of stopmethode, kan je kiezen voor wetenschappelijk bewezen of alternatieve soorten. Het advies van onze stopadviseur kan je helpen om te ontdekken wat bij jou past.

Advies over hulpmiddelen en stopmethodes

Wil je graag stoppen met roken, maar weet je niet hoe je dit moet gaan aanpakken? De stopadviseurs van Stichting Stop Bewust informeren en adviseren je graag. Welke mogelijke hulpmiddelen zijn er, en welke stopmethodes zijn succesvol? In een vrijblijvend en kosteloos informatiegesprek kan je samen kijken naar de mogelijkheden voor hulp en vergoedingen.

Wil je info, tips en het laatste nieuws over het stoppen met roken ontvangen? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.