Onderzoek longkanker onder rokers

Het Rotterdamse Erasmus MC coördineert een grootschalig longonderzoek. Het doel is om meer te weten te komen over de opsporing van longkanker. Om wat voor onderzoek gaat het precies? In onze blog lees je alles over deze nieuwe studie.

Longonderzoek 400.000 rokers

De studie wordt gedaan door vijf landen, waaronder Nederland. Hiervoor worden 400.000 (ex-)rokers gezocht tussen de 60 en 79 jaar. Een eerdere studie wees uit dat een CT-scan onder rokers en ex-rokers de sterfte door longkanker met 25% omlaag kan brengen. Dit betekent dat ongeveer 1500 tot 2500 mensen per jaar, die eerder aan longkanker zouden overlijden, in dat geval gered worden. Het huidige onderzoek probeert enkele belangrijke vragen te beantwoorden. Een van die vragen is hoe risicogroepen kunnen worden bereikt en geïnformeerd. Daarnaast willen de wetenschappers een beeld krijgen van de hoeveelheid CT-scans die nodig is om longkanker op tijd in beeld te krijgen.

Opsporing longkanker

De wetenschappers verwachten dat bij acht van de tien deelnemers niks wordt gevonden bij de eerste CT-scan. De vraag is dus hoeveel van die scans er nodig zijn om mogelijke gevaren op te sporen. Dit is belangrijk, omdat de kans om longkanker te overleven na uitzaaiingen erg klein is. De hoofdonderzoeker geeft aan: “slechts drie van de honderd mensen is na vijf jaar nog in leven als de tumor in een laat stadium wordt ontdekt.” Wanneer je er vroeg bij bent overleven juist zestig van de honderd mensen. Kortom: reden genoeg om te weten hoe je longkanker zo snel mogelijk ontdekt.

Pak jij net als zoveel andere ook je stopkans?

Wil jij stoppen en heb je behoefte aan advies over hoe je dit het beste aanpakt? Onze stopadviseurs kunnen jou voorzien van persoonlijk advies. Als je wil stoppen is namelijk niet één manier de beste, maar er is wel één beste manier voor jou. Pak je kans, zodat jij ook een passende stopmethode vindt.

IK STOP OOK