Onderzoek beleid stoppen met roken
gepubliceerd
1 juni, 2016
leestijd
2 minuten

Onderzoek: “Kiezer wil effectievere antirookmaatregelen van overheid”

Maurice de Hond heeft in opdracht van Stichting Rookpreventie Jeugd onderzoek gedaan naar anti-rookmaatregelen van de overheid. Hieruit blijkt dat de meerderheid van de Nederlanders voor het verhogen van accijnzen op tabak is. Daarnaast is er een meerderheid voor een inperking van het aantal verkooppunten om roken onder jongeren verder te ontmoedigen. De politieke kleur van de kiezers speelt hierbij geen rol.

Aantal rokers in Nederland

Volgens de meest recente cijfers van het RIVM blijkt dat nog steeds een kwart van de Nederlandse bevolking rookt. Dit aandeel is groter onder jonge mensen van 20-30 jaar: 37%. Effectieve maatregelen om het roken te ontmoedigen worden echter nog niet gedaan. Een flinke accijnsverhoging of het inperken van het aantal verkooppunten blijken uit onderzoek effectieve maatregelen te zijn. Politici stellen dat er voor dit soort maatregelen nog onvoldoende draagvlak is vanuit de maatschappij. Het onderzoek van Maurice de Hond laat het tegenovergestelde zien.

Onderzoek onder 4000 kiezers

Het onderzoek kijkt naar de mening van 4000 kiezers. 57% van van de kiezers is voor accijnsverhoging op tabak. Bovendien wil een nog grotere meerderheid dat de verkoop van tabak beperkt wordt tot speciaalzaken. Daarnaast wil een groot gedeelte van de kiezers dat politieke partijen anti-rookbeleid opnemen in hun verkiezingsprogramma, specifiek gericht op het ontmoedigen van het roken bij jongeren.

Bron: TabakNee

HULP BIJ HET STOPPEN

Wil jij stoppen met roken, maar weet je nog niet hoe je dit wil gaan doen? Dan is het stopadvies van Stichting Stop Bewust wellicht iets voor jou. De stopadviseur kan jou informeren en adviseren over hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen. Daarnaast kan je in het telefonisch informatiegesprek jouw vragen over het stoppen stellen en kan je samen met de stopadviseur een persoonlijk stopplan opstellen. Lijkt dit je wat? Meld je dan nu kosteloos aan.

Help mij met stopadvies

Categoriën