Wat is het effect van roken op diabetes?

Op 14 november was het Wereld Diabetesdag. Uit onderzoek blijkt dat roken de kans op diabetes verhoogt. Waarom dit zo is lees je in onze blog.

Wat is diabetes?

Diabetes kent twee vormen, de zogenaamde type 1 en type 2 diabetes. De meest voorkomende variant is type 2. Van alle mensen met diabetes heeft 90% deze variant. Type 2 diabetes houdt in dat de cellen in je lichaam niet goed reageren op insuline. Dit is een hormoon dat ervoor zorgt dat cellen genoeg suiker uit het bloed halen.

Diabetes type 1 is een auto-immuunziekte. Dit wil zeggen dat bij mensen met deze aandoening cellen worden aangevallen door het immuunsysteem. In het geval van diabetes type 1 zijn dit cellen die insuline aanmaken. Iemand met dit type diabetes moet daarom elke dag insuline inspuiten.

Hogere kans diabetes

Veel mensen redeneren: “door roken val ik af waardoor mijn kans op diabetes lager is”. Deze redenering is helaas een fabeltje, roken verhoogt de kans op diabetes type 2 aanzienlijk. Dit komt, omdat roken ervoor zorgt dat je vet anders opslaat in je lichaam. Het vet wordt namelijk opgeslagen rond de organen in de buik. Dit zogenaamde ‘buikvet’ is slecht voor het lichaam en vergroot de kans op diabetes. Daarnaast zorgt roken ervoor dat het lichaam minder goed om kan gaan met insuline. Dit is een hormoon dat de bloedsuikerspiegel in evenwicht houdt. Als het lichaam minder op insuline reageert wordt de bloedsuiker hoog. Dit kan ervoor zorgen dat je uiteindelijk diabetes krijgt.

Ook stoppen met roken?

Voor diabetes geldt: een gezonde levensstijl zorgt ervoor dat je minder last krijgt. Stoppen met roken is één van de stappen die je kan zetten om minder afhankelijk te worden van medicijnen. Een gesprek met één van onze stopadviseurs kan zorgen dat jij weet hoe je het stoppen aan moet pakken. Zo kan jij vaarwel zeggen tegen de sigaret en een gezonder leven tegemoet gaat.

Ja, geef mij stopadvies