Waarom veroorzaakt roken hart- en vaatziekten?

Roken heeft een effect op je doorbloeding, wat in het ergste geval kan leiden tot hart- en vaatziekten. Heb je vaak last van koude handen en voeten in de winter? Wist je dat dit ook veroorzaakt kan worden door roken? Dit klinkt misschien gek, maar er bestaat wel degelijk een verband tussen. Hoe dit precies zit lees je in deze blog.

Roken verhoogt de kans op hart- en vaatziekten

Wanneer je rookt komen er allerlei giftige stoffen je lichaam binnen. In veel gevallen leidt dit tot longaandoeningen. Daarnaast veroorzaakt roken bij veel mensen ook hart- en vaatziekten. Dit heeft verschillende redenen. Ten eerste zorgt nicotine voor een hogere hartslag en bloeddruk. Verder verdringt koolstofmonoxide de zuurstof in het bloed. Tot slot zijn er verschillende giftige stoffen in tabak die zorgen dat de vaatwanden beschadigd raken en bloed sneller gaat stollen. Doordat het lichaam op al deze manieren beschadigd raakt door het roken hebben rokers een grotere kans op een hartinfarct, hartfalen, beroerte of etalagebenen.

Afname kans op hart- en vaatziekten

Gelukkig is er ook goed nieuws: wanneer je stopt met roken neemt de kans op hart- en vaatziekten snel af. Wanneer je een jaar gestopt bent is de kans op hart- en vaatziekten 50% minder groot dan bij een roker. Als je 15 jaar gestopt bent is de kans gelijk aan die van een niet-roker.

Koude handen en voeten

Veel rokers ervaren koude handen en voeten als gevolg van de sigaretten. Dit komt, omdat roken zorgt voor vaatvernauwing. Als gevolg hiervan kan er een slechte bloedsomloop in de handen en voeten ontstaan. In de winter is dit extra vervelend. Het kan dan sowieso al lastig zijn om warm te blijven.

Geen extra koude winter? Stop met roken!

Vind jij de winter ook al koud genoeg en ben je klaar om afscheid te nemen van de sigaret? Onze stopadviseurs zijn er om jou te helpen met al je vragen over stoppen met roken. Zij kunnen je kosteloos van advies voorzien, zodat jij klaar bent om succesvol te stoppen!

IK PAK MIJN STOPKANS