Roken en slapen

Roken en slapen

Nicotine heeft invloed op de nachtrust en het slaappatroon. Roken en slapen feitje: Uit onderzoek blijkt dat rokers vaker na de nachtrust minder goed uitgerust zijn dan niet-rokers. De slaap van rokers is ook minder diep. Om goed te functioneren is slapen belangrijk. Slapen zorgt voor fysiek en mentaal herstel.

Slaap heeft een positief effect op het geheugen, op leren en op de gezondheid. Van ernstig slaaptekort kun je duizelig, trillerig en geïrriteerd  worden en zelfs hallucinaties krijgen. Ons complexe brein heeft slaap nodig om de (visuele) input van overdag te verwerken.

Daarnaast is slapen energie besparend.  De invloed die nicotine heeft op de nachtrust is op zichzelf al een goede reden om te stoppen met roken. Jammer is dat stoppen met roken de slaap niet altijd direct verbetert. Het kan zelfs slaapproblemen opleveren.

Roken en slapen, hoe gaat dat als je stopt

Niet kunnen slapen of juist enorm veel slapen, beide kunnen voorkomen. Er kunnen verschillende oorzaken zijn:

1) Na het stoppen met roken is het lichaam van slag en moet het een nieuw evenwicht vinden dit kan het slaappatroon beïnvloeden.

2) Het ontwennen van de nicotine kan onrust veroorzaken, bij onrust is het moeilijk inslapen en bovendien kan ontwenning ook in de slaap onrust veroorzaken, waardoor je weer ontwaakt en veel en onrustig droomt.

3) Om niet aan het roken te denken bestaat de neiging om maar bezig te blijven, de hele dag tot ’s avonds laat te blijven rennen,  jezelf geen momenten van rust te gunnen, rustpunten die je voorheen met een de sigaret creëerde blijven nu uit. Bij het naar bed gaan ben je te druk om te slapen.

4) Een verstoord slaappatroon kan zich zelf in stand houden, je gaat je zorgen maken om het weinige slapen, je wilt jezelf dwingen om in slaap te vallen, wat meestal averechts werkt.

5) Stoppen met roken kan veel energie kosten, je weerstand verlagen, je kunt uitgeput raken, vergelijk het met een flinke griep. Bij sommige mensen betekent dat, dat ze juist veel slapen, soms zelfs overdag in slaap vallen.

Slecht slapen maakt het stoppen met roken moeilijker

De volgende tips kunnen wellicht helpen om beter te slapen:

  • Voor het slapen gaan iets lezen of iets rustigs doen dat je ontspant.
  • Vind een alternatief voor het roken als moment van rust, van afstand nemen.
  • Geen heftige inspanningen vlak voor het slapen gaan.
  • Ook geen hete temperaturen (heet bad of sauna).
  • Neem geen cafeïne  ’s-avonds
  • Kijk twee uur voor het slapen gaan niet meer naar de computer (het licht activeert de hersenen en stelt slaap uit)
  • In het algemeen creëer een rustig ritueel, doe geen opwindende dingen (behalve seks, want dat gaat gepaard met activatie van systemen die de slaap bevorderen)
  • Vast slaapritme aanhouden.
  • Slaapomgeving zo rustig mogelijk houden, goede matras, genoeg ventilatie, niet te warm niet te koud dekbed).
  • Slaap-verhinderende gedachten uitdagen:
    • Check de feiten (bv. Is het waar dat je altijd slecht slaapt, is het waar dat je de hele nacht geen oog dicht doet, bv als je zegt: ik weet nu al dat ik slecht zal slapen is dat dan waar?)
    • Hoe doelmatig is het, helpt het mij? (Helpt het mij om tegen mezelf te zeggen dat ik altijd slecht slaap?)
    • Hoe erg is het dat ik een keer slecht slaap?
  • Alcohol is geen oplossing.
  • Besef dat het slechter slapen bij het stoppen met roken hoort en in de regel na twee á drie weken verdwijnt.

Wil meer advies over stoppen met roken, roken en slapen of welke hulpmiddelen en zijn en waar je begeleiding bij het stoppen vindt? Bel Stichting Stop Bewust.