Roken en slapen: hoe gaat dit nadat je bent gestopt met roken?

Nicotine heeft invloed op de nachtrust en het slaappatroon. Uit onderzoek blijkt namelijk dat rokers vaak minder goed zijn uitgerust na de nachtrust dan niet-rokers. Veel mensen die roken slapen ook minder diep. Toch is slaap erg belangrijk als je goed wilt functioneren; het zorgt voor fysiek en mentaal herstel.

Slaap heeft een positief effect op het geheugen, op leren en op de gezondheid. Kom je ernstig slaap tekort? Dan kan je duizelig, trillerig en geïrriteerd worden en zelfs hallucinaties krijgen. Ons complexe brein heeft slaap nodig om de (visuele) input van overdag te verwerken.

Daarnaast is slapen energiebesparend. De invloed die nicotine heeft op de nachtrust is op zichzelf al een goede reden om te stoppen met roken. Het is jammer dat stoppen met roken de slaap niet altijd direct verbetert. Roken kan zelfs slaapproblemen opleveren. Benieuwd naar wat roken nog meer met je gezondheid doet? Stichting Stop Bewust is hét platform voor informatie als je wilt stoppen met roken. Vraag hieronder advies aan.

Ik wil graag gratis advies

Slapen, hoe gaat dat als je stopt met roken?

Slapeloosheid of juist enorm veel slapen: het kan allebei voorkomen als je stopt met roken. Er kunnen verschillende oorzaken voor het verstoord slaappatroon zijn:

1. Na het stoppen met roken is het lichaam van slag en moet het een nieuw evenwicht vinden. Dit kan het slaappatroon beïnvloeden.
  2. Het ontwennen van de nicotine kan onrust veroorzaken. Bij onrust is het moeilijk in slaap te vallen en bovendien kan ontwenning ook in de slaap onrust veroorzaken, waardoor je weer wakker wordt en veel en onrustig droomt.
  3. Om niet aan het roken te denken bestaat de neiging om maar bezig te blijven, de hele dag tot ’s avonds laat te blijven rennen, jezelf geen momenten van rust te gunnen. Rustmomenten die je voorheen met een de sigaret creëerde blijven nu uit. Bij het naar bed gaan ben je te druk om te slapen.
  4. Een verstoord slaappatroon kan zichzelf in stand houden. Je gaat je namelijk zorgen maken om het weinige slapen. Vervolgens wil je jezelf dwingen om in slaap te vallen, wat meestal averechts werkt.
  5. Stoppen met roken kan veel energie kosten. Het verlaagt je weerstand en je kunt uitgeput raken. Het is te vergelijken met een flinke griep. Bij sommige mensen resulteert dat in veel slapen of zelfs overdag in slaap vallen.

Slecht slapen maakt het stoppen met roken moeilijker…

De volgende tips kunnen wellicht helpen om beter te slapen:

• Lees een boek of doe iets anders rustgevends voordat je gaat slapen om te ontspannen.
  • Vind een alternatief voor het roken als moment van rust.
  • Span je niet meer fysiek of mentaal in voordat je gaat slapen.
  • Douche niet te warm en neem geen heet bad voordat je naar bed gaat.
  • Drink ‘s avonds geen cafeïne houdende dranken meer.
  • Kijk twee uur voor het slapen gaan niet meer naar een computer of telefoonscherm (het licht activeert de hersenen en stelt slaap uit).
  • Houd een vast slaapritme aan.
  • Creëer een fijne slaapomgeving: een goed matras, goede ventilatie en niet te warme of te koude temperaturen.
  • Daag slaap-verhinderende gedachten uit:
    • Check de feiten (Bijvoorbeeld: als je tegen jezelf zegt dat je altijd slecht slaapt, of dat je nu al weet dat je niet kan slapen, is dat dan waar?)
    • Hoe doelmatig is het, helpt het mij? (Bijvoorbeeld: helpt het mij om tegen mezelf te zeggen dat ik altijd slecht slaap?)
    • Hoe erg is het dat ik een keer slecht slaap? Wat is het ergste dat er kan gebeuren?
  • Zie alcohol niet als een middel om beter te slapen. Hiervan raak je uitgedroogd waardoor je slechter slaapt en je lichaam niet kan herstellen.
  • Besef dat het slechter slapen bij het stoppen met roken hoort en normaal gesproken na twee á drie weken verdwijnt.

Voor meer informatie over hulpmiddelen en stopmethodes kan je terecht op onze website. Liever persoonlijk advies? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Onze medewerkers staan je graag te woord!