Roken in de auto
17 juni, 2021
leestijd
2 minuten

Roken in de auto: is dat toegestaan?

Roken in de auto is schadelijk. Niet alleen voor de roker, maar ook voor andere mensen in de auto heeft roken gevolgen voor de gezondheid. In deze blog vertellen we meer over de schadelijke gevolgen en geven we antwoord op de vraag of er een rookverbod geldt in de auto.

Is roken in de auto verboden?

In Nederland is het roken van sigaretten of andere tabakswaar in de auto niet verboden. In veel andere landen, zoals in Frankrijk, Engeland en Australië, is dit wel het geval. In sommige landen is er zelfs een speciaal verbod voor roken in de auto in het bijzijn van kinderen, zoals in België.

Rookverbod in de auto blijft onderwerp voor discussie

Volgens de Nederlandse regering is een verbod voor roken in het privédomein van mensen niet passend en buitenproportioneel. Daarnaast is zo’n verbod moeilijk te handhaven volgens sommige kamerleden.

Een onderzoek uit 2020 laat zien dat een groot deel van de Nederlanders wel voor een dergelijk verbod is, namelijk 91 procent.

Roken in het verkeer onveilig

Het opsteken van een sigaret bestaat uit een aantal handelingen. Tijdens het roken in de auto ben je minder bezig met het verkeer om je heen. Ook kan het rook het zicht verminderen, wat voor onveilige situaties kan zorgen. Voor de verkeersveiligheid is het daarom beter om geen sigaret op te steken in de auto.

Roken schadelijk voor medepassagiers

Roken is ook schadelijk voor mensen in de omgeving. Ze krijgen te maken met tweedehandsrook. Dit is rook die door iemand is uitgeblazen en door anderen wordt ingeademd, ook wel meeroken genoemd. De slechte ventilatie zorgt ervoor dat er in de auto hoge concentraties rook ontstaan. Je kan de hoeveelheid tabaksrook in de auto verminderen door een raam te openen of de airco aan te doen. Echter, ook dan blijft nog steeds een grote hoeveelheid tabaksrook aanwezig. Meeroken in de auto is hierdoor nog schadelijker dan meeroken in andere ruimtes: wel 11 tot 27 keer meer dan roken in huis.

Daarnaast veroorzaakt roken in de auto ook derdehandsrook: schadelijke deeltjes die terechtkomen op de auto. Ook dit is schadelijk voor medereizigers. Meeroken is extra schadelijk voor kinderen.

Roken in de auto zeer schadelijk voor kinderen

Meeroken is zeer schadelijk voor kinderen en daarom is het wenselijk dat zij zo min mogelijk worden blootgesteld aan sigarettenrook. Meeroken in de auto is hierdoor nog schadelijker dan meeroken in andere ruimtes: wel 11 tot 27 keer meer dan roken in huis.

Stoppen met roken? We helpen je met de eerste stap!

Wil je graag stoppen met roken, maar weet je niet hoe je dit het beste kan doen? De stopadviseurs van Stichting Stop Bewust staan voor je klaar! Ze kunnen je informeren en adviseren over de mogelijkheden voor hulp en vergoedingen en daarnaast helpen bij het opstellen van een persoonlijk stopplan. Wil je info, tips en het laatste nieuws ontvangen? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.

Geef mij stopadvies!

Categoriën