Roken in series

Deze maand schreef Trudy Prins een blog over roken in series. Zij was als directeur van Stivoro al betrokken bij vraagstukken rond stoppen met roken. Op dit moment is zij persvoorlichter voor Stichting Stop Bewust.

Roken in Netflix series

Het lijkt wel of er in Netflix series steeds meer gerookt wordt. Dat is bijzonder, want dat roken lijkt zelden of nooit functioneel. Niet voor het verhaal en niet voor het personage. Een rokende boef als verklaring voor brand in een hooischuur, kan ik me nog voorstellen. Een hoofdpersoon die er eentje opsteekt als hij op iemand staat te wachten voegt helemaal niks toe. Wat het natuurlijk wel doet is een beeld schetsen. Namelijk een beeld van een rokende mens als heel normaal. Als je pauzeert, rook je. Als je drinkt, rook je. Als je onder spanning staat, rook je. Als je zenuwachtig bent, rook je. Ga zo maar door. Voor de tabaksindustrie is het van levensbelang dat dit beeld wordt gevestigd en verstevigd. In heel veel landen mag geen reclame meer gemaakt worden in de media, in tijdschriften en op reclamezuilen. Het alternatief is dan: reclame maken door rokende mensen zichtbaar te maken in films of series.

Het belang van de tabaksindustrie

De tabaksindustrie is een miljardenindustrie en zal er alles aan doen om zijn klanten te behouden en om nieuwe klanten te werven. Een voorbeeld, helemaal van een rolmodel, doet volgen. Het is goed hier aan te denken als je rookt en kinderen hebt. Het is daarom verstandig je bewust te zijn wat jouw rookgedrag doet met je kinderen. De kracht van het (verkeerde) voorbeeld geldt dan namelijk ook.

Geef het goede voorbeeld

Wil jij ook een goed voorbeeld geven aan je omgeving? Dit kun je doen door te stoppen met roken. Als jij overweegt zo’n stap te zetten, raad ik je aan contact op te nemen met een stopadviseur. Zij kunnen jou helpen de stap te zetten naar een rookvrij leven. Begin bij jezelf en geef het goede voorbeeld.

Door: Trudy Prins