Koffie en roken
3 augustus, 2021
leestijd
2 minuten

Waarom gaan koffie en het roken van een sigaret vaak samen?

Een kop koffie en een sigaret: het is een erg populaire combinatie. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat rokers vaak meer koffie drinken dan niet-rokers. Wat is de reden voor dit verband? En waarom is het beter om te minderen met koffie wanneer je stopt met roken?

Nicotine heeft invloed op het cafeïnegehalte

Door te roken krijg je nicotine binnen. Nicotine heeft invloed op hoe jouw lichaam cafeïne verwerkt. De stof zorgt ervoor dat cafeïne sneller wordt afgebroken. Nicotine beïnvloedt namelijk de stofwisseling in de lever. Hierdoor blijft de nicotine minder lang in je lichaam en moet een roker meer koffie drinken om hetzelfde opwekkende effect van cafeïne te ervaren als niet-rokers.

Koffie kan behoefte naar sigaret versterken

Naast de andere verwerking van cafeïne door nicotine kan ook de smaakervaring van rokers een rol spelen. De combinatie van koffie met een sigaret wordt als erg lekker ervaren. Rokers geven aan dat sigaretten lekkerder smaken in combinatie met koffie. Daarnaast kan koffie ook de behoefte naar sigaretten versterken. Wanneer je gewend bent om na het drinken van koffie te roken, ontstaat er een gewoonte, waardoor je de twee moeilijk los van elkaar kan blijven zien.

Stoppen met roken en minderen met koffie?

Wanneer je stopt met roken is het verstandig om je cafeïne-inname te verminderen. Drink minder koffie, cola en energiehoudende dranken. Wanneer je hetzelfde aantal koppen koffie blijft drinken als toen je nog rookte, zal het cafeïnegehalte in je bloed vele malen hoger zijn dan voorheen. Dit kan angst- en stressgevoelens, rusteloosheid, concentratieproblemen en slapeloosheid veroorzaken en daardoor de ontwenningsverschijnselen van roken versterken.

Door gewoonte is het ook verstandig om koffie even links te laten liggen, of in ieder geval te minderen. Vervang de kop koffie in de ochtend bijvoorbeeld eens met een kop thee. Zo kan je de associatie van koffie met een sigaret langzaam loslaten en voorkom je een moeilijk moment.

Zet jij de eerste stap naar een rookvrij leven?

Overweeg jij om te stoppen met roken, maar weet je niet hoe je dit het beste kan aanpakken? Stichting Stop Bewust helpt je graag met informatie en advies over het stoppen met roken. De telefonische stopadviseurs kunnen je meer vertellen over hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen van de zorgverzekeraar. Samen kan je jouw plan van aanpak bespreken. Meld je nu vrijblijvend aan voor kosteloos telefonisch advies.

Ik wil stopadvies ontvangen