Roken verboden op treinstations

Alle treinstations worden dit jaar rookvrij. NS en ProRail hebben besloten dat er op de bijna vierhonderd Nederlandse stations straks geen tabaksproducten meer verkocht worden. Daarnaast zullen daarvoor ingerichte rookzones verdwijnen. Op het station is vanaf oktober roken verboden. Wat houdt het plan in en wat zijn de consequenties van de rookvrije stations voor de reiziger?

Geen tabaksverkoop op perrons

Veel winkels op het station verkopen per 1 april geen tabaksproducten. Dit geldt in eerste instantie vanaf die datum enkel voor de winkels die de NS zelf beheert, zoals de Kiosk en de StationsHuiskamers. Ook in andere winkels op het station, bijvoorbeeld AH to go, AKO en Bruna, zullen sigaretten snel niet meer verkrijgbaar zijn. NS zal namelijk geen nieuwe contracten afsluiten met winkels die nog wel tabaksproducten verkopen. Deze beslissing zal gaan zorgen voor een verminderde omzet van enkele miljoenen per jaar. De NS neemt dat voor lief. Ze noemen deze beslissing een ‘maatschappelijke keuze’.

Roken verboden

Tabaksproducten zijn binnen een korte tijd dus niet meer te koop op het station. Daarnaast zullen rookzones ook verdwijnen. Rookpalen, zuilen en roosters worden op dit moment al weggehaald. Het rookverbod gold al in de hallen, trappen, liften en tunnels van het station. Roken op stations is vanaf 1 oktober 2020 helemaal verboden. Wanneer iemand dit wel doet, kan diegene een boete ontvangen van 95 euro.

Waarom wordt roken verboden op stations?

De keuze is onderdeel van het Nationaal Preventieakkoord. De overheid en 70 maatschappelijke organisaties en bedrijven hebben hierin afspraken gemaakt over maatregelen om Nederland gezonder te maken. Een belangrijk doel: een rookvrije generatie in 2040. NS en ProRail hopen met deze beslissing hun steentje bij te dragen. Door dit verbod willen zij het rokers makkelijker maken om te stoppen. Bovendien kan dit voorstel voorkomen dat niet-rokers beginnen met roken.

Staatssecretaris Paul Blokhuis hoopt dat hierna andere grote organisaties de verkoop van sigaretten aan banden gaan leggen. Ook Schiphol denkt na over een soortgelijk verbod. Winkels op het vliegveld verkopen binnenkort misschien ook geen tabaksproducten meer.

Personeel

Door de keuze hebben machinisten en conducteurs op hun werk geen mogelijkheid meer om te roken. Een intern onderzoek onder medewerkers van de NS toonde aan dat 23% van het personeel rookt. Twee derde van deze rokers heeft aangegeven graag te willen stoppen. Er zal voor hen daarom hulp beschikbaar zijn, bijvoorbeeld in de vorm van een stopcoach.

Stoppen met roken: info en advies

Wil jij ook graag stoppen met roken? Stichting Stop Bewust kan je helpen met informatie en advies. Samen met onze telefonische adviseurs kun je een stopplan aanmaken, waardoor de kans op een succesvolle stoppoging wordt verhoogd. Sinds 2020 worden reguliere stoppen met roken programma’s vaak vergoed door de zorgverzekering, waardoor stoppen met roken geen geld hoeft te kosten! Bel direct naar 088-5006600 voor informatie en advies bij het stoppen met roken of dien via onderstaande knop een terugbelverzoek in.

Ik wil stopadvies!