Een kwart van de rokers is meer gaan roken door stress coronacrisis

25% van de rokers is sinds de coronacrisis meer gaan roken. Dit blijkt uit onderzoek van het Trimbos-instituut. Stress en verveling spelen hierbij een belangrijke rol. Trimbos spreekt van een zorgelijke ontwikkeling, omdat rokers gevoeliger zijn voor virusinfecties en meer risico lopen om ernstig ziek te worden van het coronavirus. We bespreken het onderzoek en geven tips in deze blog.

Onderzoek laat zien: rokers roken meer door stress

Het onderzoek toont aan dat het grootste deel van de rokers last heeft van stress door de coronacrisis. Dit zorgt ervoor dat 25% van de rokers meer rookt dan voorheen. In het voorjaar was verveling een belangrijke reden voor rokers om meer te roken. Echter, niet alle rokers zijn meer gaan roken: een aantal rokers (16%) is juist minder gaan roken sinds de coronacrisis.

Lopen rokers meer risico op het coronavirus?

Trimbos noemt de ontwikkeling zorgelijk. Rokers zijn namelijk gevoeliger voor virusinfecties dan niet-rokers. Daarnaast lopen rokers bij een besmetting meer risico om ernstig ziek te worden van het coronavirus. Eerder schreven we een blog over het coronavirus en roken, waarin we wetenschappelijk onderzoek bespraken.

Hoe ga je om met stress en stoppen met roken tijdens de coronacrisis?

Trimbos maakt duidelijk dat stoppen tijdens deze pandemie mogelijk is en dat er zeker stoppers zijn die hierin slagen. Echter, stoppen met roken kan lastig zijn wanneer je veel stress ervaart. Het is daarom belangrijk om op een andere manier te leren omgaan met spanning. Een stuk wandelen, een kop thee drinken of een vriend(in) bellen kunnen goede manieren zijn om de stress even kwijt te raken. Probeer afleiding te zoeken, zodat je niet aan het roken en de stress blijft denken.

Stoppen met roken tijdens de coronacrisis? We helpen je met info en advies

Stoppen met roken is het beste voor jouw gezondheid. Het kan echter lastig zijn om vaarwel te zeggen tegen de sigaret, juist nu. De stopadviseurs van Stichting Stop Bewust helpen jou graag met de eerste stap. In een telefonisch informatiegesprek ontvang jij informatie en advies over hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen. Samen met de stopadviseur kijk je naar de mogelijkheden en welke vorm van hulp het beste bij jou past. Het gesprek is vrijblijvend, kosteloos en eenmalig. Zet jij de eerste stap richting een rookvrij leven?

Geef mij stopadvies!

Wil je info, tips en het laatste nieuws ontvangen? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.